Foutmelding: Koppeling kan niet worden bijgewerkt

Ik heb in een calc bestand twee benoemde bereiken gedefinieerd:

Testbereik1: $Blad1.$G$2:$G$16
Testbereik2: VERSCHUIVING($Blad1.$A$2;0;0;AANTALARG($Blad1.$A:$A)-1;1)

Als ik in een ander calc bestand koppelingen wil maken naar deze twee benoemde bereiken dan werkt komisch genoeg de koppeling naar Testbereik1 wel en de koppeling naar Tesrbereik2 niet.

Heeft iemand een idee hoe dat komt, hoe ik het kan oplossen of wat wellicht een workaround is.

Ben benieuwd naar de reacties. Alvast bedankt.

Job

Misschien is het goed dat je eerst eens beschrijft waar je mee bezig bent en wat je wilt bereiken. Nu moet ik beide dingen eerst zien te bedenken waar je mee bezig bent en wat je wilt bereiken en dan is de kans groot dat je wat anders wilt.

Kort samengevat:

ik heb een calc sheet met daarin een lijst met contacten. Deze contacten heb ik ook nodig in andere calc sheets en daarom probeer ik ze middels koppelingen tussen de resp calc sheets “over te zetten” van het centrale bestand met contacten naar het bestand/de bestanden waar ik deze contacten nodig heb. Voordeel is dan dat ik maar op één plek de contactgegevens hoef bij te houden.

In de eerste post het ik de gegevens van de contacten als Testbereik2 gedefinieerd met

VERSCHUIVING($Blad1.$A$2;0;0;AANTALARG($Blad1.$A:$A)-1;1)

Hopelijk kun je hier wat mee.

Het lijkt mij dat je eerst moet proberen om de functie waarin de fout optreedt gewoon te schrijven. Ik bedoel dit deel:

VERSCHUIVING($Blad1.$A$2;0;0;AANTALARG($Blad1.$A:$A)-1;1)

Het lijkt mij verstandig om eerst te gaan oefenen door simpel getallen in te vullen in die functie en later die getallen getallen door functie’s.

En misschien nog beter is om gebruik te maken van een simpele database. Dit kan zijn een database gebaseerd op dBase tabellen of een database gebaseerd op een werkblad waarin je queries schrijft. Dat is allemaal ook niet gemakkelijk maar wat je nu kiest is ook niet gemakkelijk.

@Jodo ,

Je kunt de volledige brongegevens een naam geven en deze vervolgens importeren in bestanden naar keuze.

Blad → Externe koppelingen…

1-2025-11-12 08 08 33

2-2025-11-12 08 10 58

Na enige gefreubel, met de adviezen in mijn achterhoofd, is het mij gelukt de koppelingen nu correct aan te brengen. De volgorde nu wat anders. Eerst de gegevens in het geheel overhalen naar waar ik ze nodig heb en daarna de gegevens formatteren voor een opzoeklijst.

Ik loop nog wel tegen een probleempje aan: elke keer dat ik het bestand open dat de gekoppelde gegevens gebruikt krijg ik een gele balk met een beveiligingswaarschuwing “Automatisch bijwerken van de externe koppeling is uitgeschakeld” met twee buttons Help en Bijwerken toestaan.

Hoe kom ik van die balk af??

Hallo,

ik ga ervan uit dat de verbinding tussen het bron- en doelbestand behouden moet blijven. U moet het bronbestand daarom in een vertrouwde map opslaan.

Bovendien moet Extra - Opties - LibreOffice Calc - Algemeen ► Koppelingen bij het laden bijwerken zijn ingesteld op Altijd.

Allgemeen

Hallo PKG,

sorry voor de late reactie. Ik ben er wat mee aan het stoeien geweest. Eerst moest ik het macro beveiligingsniveau op “laag” zetten, maar dat bleek veroorzaakt te worden doordat één van de bestanden in een niet vertrouwde map stond.

In geval van koppelingen lijkt het er dus op dat beide bestanden ( source en target ) beide in een vertrouwde map moeten staan. Dan kan het beveiligingsniveau weer naar “hoog”.

Nogmaals dank