Gewijzigde celinhoud in tabel in Writer

In een uit Calc gekopieerde tabel in Writer veranderen de getallen telkens na een tijdje. 18 wordt bv. 0tan18aa566018 en bij een getal met decimalen verdwijnen deze. Dit is al een paar keer gebeurd na het opnieuw invullen van de goede waarden. Hoe komt dit en hoe is het te voorkomen? Gebeurde bij opslaan als .doc alsook al .odt.

Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. Corruptie van het bestand lijkt me een mogelijke verklaring.

Ik heb het al een paar keer gerepareerd, als in opnieuw importeren van sheet als tabel in document, maar na een tijdje gebeurt het opnieuw.

Kun je het als bijlage uploaden? Of staat er gevoelige informatie in?

Hierbij een documentje waarin de verkeerde en juiste tabel staan. De onderste is uit Libre Calc gekopieerd en in Libre Writer geplakt. Pas na medere keren openen en sluiten veranderen de gegevens dan.

verkeerde en goede tabel.odt (17.2 KB)

Indrukwekkend. Heb het nu verschillende keren geopend en nog geen resultaat.

EDIT: O ja, altijd handig als je er bij zet welke versie van LibreOffice je gebruikt.

Trouwens, het is de bedoeling dat je een bestand stuurt waarin de fout optreedt, zodat het onderzocht kan worden. Wat je nu hebt geĂĽpload, ziet er stabiel uit. Dat moet natuurlijk ook. Tekst in Writer moet gewoon onveranderd blijven. Stel je voor dat een gedichtenbundel van Jacob Cats in Writer op dezelfde manier zou veranderen in een roman van Gerard Reve, dan waren de rapen gaar.

Het lijkt erop dat alles wat op een getal lijkt, geanonimiseerd wordt. Zo komt steeds de code aa5660 voor, maar alleen in wat oorspronkelijk een getal was. Ik zie er verder geen patroon in, maar dat zegt niet veel, ik ben geen kei in dat soort analyse.

Heb je in de oorspronkelijke bestanden misschien links staan naar een website waar de gegevens vandaan komen?

nee ik heb de excel sheet zelf ingevuld

In Excel ingevuld en toen in Libre ingevoerd? En dan krijg je dat? Kun je precies vertellen wat je gedaan hebt om dit te krijgen?

Sorry, niet in Excel maar Libre Calc

Dit wordt iets voor een bugmelding. Dat is een ingewikkelde procedure waarvoor je veel gegevens moet geven over wat je doet, zodat de ontwikkelaars kunnen proberen dat vreemde gedrag ook op hun installatie te krijgen. Als dat niet lukt, gaan ze er niets aan doen. Dusse… beschrijf nauwkeurig wat je doet. Haal je de gegevens van een website of typ je ze? Hoe plak je de tabel in Writer? Zoveel mogelijk details dus.

Zou het een gevolg kunnen zijn van woordinvulling of autocorrect. In zie dat de woorden wel verzameld worden. Het lijkt mij goed om dat uit te schakelen.

1 Like

Leuk idee, alleen werkt dat denk ik alleen bij tekst die wordt ingevoerd. Dat is hier niet het geval.

Ik heb trouwens nog een probleem met Libre writer. Ik heb af en toe dat afbeeldingen verdwijnen uit documenten. Dat zijn dan niet alle afbeeldingen uit een document. Op de plaats van de afbeelding zie je dan een wit kader met een melding eronder geloof ik.

Hallo,

Ik heb dit nog nooit voorgehad, maar gezien er tan in voorkomt lijkt het mij mogelijk dat je calc app in radians staat in de plaats van in graden, hoewel ik daar niet zeker van ben en niet zomaar weet wat een mogelijke oplossing zou kunnen zijn.

Heb je dit soort probleem ook als je nu een nieuw leeg calc document maakt en er zomaar testcijfers in schrijft ?

Het kan ook interessant zijn om eens te gaan kijken in opties (ALT +F12 of ALT + FN + F12) en dan in de rubriek LibreOffice calc, en dan in de rubriek berekeningen of rekenen. Ik weet de exacte namen niet, ik heb een franse versie van LibreOffice.

Ah ja en het zou interessant zijn om de .ods versie van het misfunctionerende document te kunnen inkijken, of een ander misfunctionerend document als het persoonlijike gegevens bevat.

Dat wijst op datacorruptie. Je moet goed opletten als je LibreOffice uitzet - niet meteen ook de stekker uit het stopcontact trekken of de laptop dichtdoen - als dat betekent dat de stroom eraf gaat. Nu wordt blijkbaar je bestand niet altijd goed opgeslagen.