instellen van beveiligen van geselecteerde cellen in een CALC sheet

IK heb een sheet/blad in CALC waarbij ik de twee eerste regels en kolom B tot en met kolom I wil beveiligen zodat die niet gewijzigd kunnen worden ; vanaf kolom J dienen medewerkers een aantal gegevens in te kunnen voeren;
Een heel blad beveiligen gaat goed maar eerst de beschreven cellen onder beveiliging brengen en dan door de blad beveiliging die selectie “vast” zetten, lukt op geen enkele wijze, terwijl ik de beschrijving letterlijk heb gevolgd; ik heb versie 7.0.3.1(x64)
Svp een goede handleiding en/of hint

Je moet altijd eerst de beveiligingsopties van cellen instellen.
Standaard hebben alle cellen de status ‘Beveiligd’.
In jouw voorbeeld moet je eerst het gehele werkblad selecteren.
Ga dan naar Opmaak - Cellen en naar het tabblad Celbeveiliging.
Schakel de optie ‘Beveilig’ uit.
Selecteer dan de kolommen die beveiligd moeten en schakel van die cellen de optie ‘Beveiligd’ weer aan.
Doe ditzelfde met de rijen die je wilt beveiligen.
Ga daarna naar Extra - Blad beveiligen en schakel die in (eventueel met wachtwoord).
Daarna zijn de door jouw ingestelde rijen en kolommen beveiligd tegen overschrijven en de rest kan ingevuld worden.

Je kunt het ook andersom doen. Dat je alle cellen ‘Beveiligd’ laat en dat je alleen die kolommen selecteert die ingevuld mogen worden en daarvan ‘Beveiligd’ uit zet. (Voordat je de bladbeveiliging aan zet)

Je kunt e.e.a. ook terugvinden in de Help van LibreOffice en in de handleiding voor Calc.

hoi Kees538, bedankt; het werkt inderdaad, maar ik acht de helptekst dan niet helemaal helder; ik had niet begrepen dat je dan eerst voor het hele blad de ‘beveilig’ moet uitzetten en daarna nog na de te beveiligen cellen geselecteerd te hebben op ‘beveilig’ dan op Extra-Blad Beveiligen dan moet het vinkje aan bij Selecteer Niet Beveiligde Cellen en dan kan het zijn zoals bij mij dat je maar blijft proberen; nogmaals bedankt

Ik heb hetzelfde probleem . Ik wil bemaalde cellen beveiligen, niet schrijfbaar maken.
Ik volg de stappen zoals bepaald in HELP en door u hierboven uitgelegd. Toch wordt mijn gans werkblad beveiligd en niet alleen mijn geselecteerde cellen en kan ik in geen enkele cel iets typen.
Wat doe ik:
Ik selecteer mijn gans werkblad en ga naar: ‘Opmaak’ / ‘cellen’ / ‘celbeveiliging’ / ik vink geen enkel vakje aan ( beveiliging staat dus uit.) / O.K.
Nadien selecteer mijn te beveiligen cellen en ga terug naar ‘Opmaak’ / klik op ‘beveiligen’ ( dat nu aanstaat ) en op O.K.
Ik selecteer mijn te beveiligen cellen en ga nu naar ‘Extra’ / ‘Blad beveiligen’ /
Ik zie dat ‘Beveilig dit werkblad en de inhoud van de beveiligde cellen’ samen met ‘Selecteer beveiligde cellen’ en Selecteer niet beveiligde cellen aangevinkt is. Ik laat alles zo en klik op O.K.
Resultaat: mijn gans werkblad beveiligd.
Wat doe ik verkeerd? Ik deed vele keren varianten zoals o.m. Bij Extra alleen ‘Selecteer beveiligde cellen’ aanvinken en dan O.K. maar steeds hetzelfde resultaat.
Kunt u me helpen. Dank u.

Het is ondertussen in orde. Bedankt voor de aandacht.