Kan geen standaard ruimte creëren na koptekst

Ik wil een kleine ruimte (bijv. 0,2 cm) tussen de koptekst en de daarop volgende tekst.
Na een koptekst begint elke tekst (standaard regel of opgemaakt profiel) onmiddellijk na de kopregel. Als er een opgemaakte tekst (bijv. kop2) volgt op de koptekst wordt de ruimte in alinea (bijv. ‘boven alinea’ 0,3 cm) genegeerd; er is dan geheel geen ruimte tussen de kopregel en de tekst.

Hoe creëer ik standaard bijv. 0,2 cm tussen kopregels en de daaropvolgende tekst ?

Je doet dit in het alinea-opmaakprofiel van de kop. Ga in het dialoogvenster Alinea-opmaakprofiel van de betreffende kop naar het tabblad Inspringingen en afstanden. Onder Afstand kun je de ruimte onder en boven de alinea instellen.

Beste Kees,

Bedankt voor je antwoord.
Juist dit werkt niet. Op welke waarde ik de Afstand ‘Onder alinea’ ook zet: er komt geen ruimte tussen de koptekst (incl. onderstreping) en de eerste regel daarna.
Het handmatig toevoegen van een ruimte in de eerste alinea lost het probleem niet op; zeker niet wanneer een alinea over 2 pagina’s verspreid is.

Met vriendelijke groet,
FdG

Dat is raar. Bij mij lukt dit wel. Als ik bijvoorbeeld bij Kop1 de ruimte onder de alinea op 2cm zet, zie ik de alinea eronder meteen verschuiven. Misschien ligt dit aan een corrupt gebruikersprofiel. Probeer eens je profiel te restten.

Een kop tekst is een deel van de pagina opmaak. Op deze manier kunnen verschillen pagina stijlen een iets andere afstand hebben of al of geen koptekst.
Het koptekst-alinea profiel kan ook ook apart opgemaakt worden maar dat wordt naar mijn idee op dit moment niet bedoeld. Het wordt naar mijn idee wel ten onrechte toegepast.
In “Stijlen en opmaak(F11)”, laten we het stijlmaker noemen, daar kan op de bovenste rij gekozen worden voor de groep stijlen.

Als er inderdaad de afstand tussen de koptekst en de rest van de tekst wordt bedoeld kan dit inderdaad met het pagina-opmaakprofiel. in het tabblad Koptekst kan dan onder Koptekst de gewenste ruimte in het vak Afstand worden ingevuld.