Koppelingen werken niet

Ik probeer een koppeling te maken van vanuit een andere spreadsheet. De map staat in mijn WDMyCloud NAS. Ik werk dan dus rechtstreeks in de NAS. Ik wil in spreadsheet1 gegevens ophalen uit een andere met de formule:
=ALS(‘file://WDMYCLOUD/Werkbestanden/’#$’’.$O3="";"";‘file://WDMYCLOUD/Werkbestanden/’#$’’.$E6+‘file://WDMYCLOUD/Werkbestanden/’#$’’.$O5+‘file://WDMYCLOUD/Werkbestanden/’#$’’.$O11)

Ik krijg dan de foutmelding: De koppeling kan niet bijgewerkt worden.

Als iemand een tip heeft, bij voorbaat dank.

Het lijkt mij beter om zowel de gegevens en het resultaat in een enkel document te houden. Aangezien ik niet de basis gegevens kan zien is er ook niet zoveel te zeggen wat je moet doen maar het vereenvoudigen van waar je mee bezig bent kan wel eens een goed idee zijn.

In een ander forum was ook eens een vraag over het verzamelen van gegevens van zonnecellen. Er werd naar mijn idee een moeilijke methode gekozen voor het verzamelen van de gegevens. Ik heb toen de gegevens in het geheel vereenvoudigd en de resultaten eerst geanalyseerd met behulp van een draaitabel. Ook het tonen van een grafiek was toen eenvoudig.
Voor Omgaan met gegevens van zonnecellen

Later heb ik de gegevens nog eens anders geanalyseerd met behulp van consolidatie.
Maak een grafiek

In de getoonde links wordt niet echt een uitleg gegeven en dat komt ook door het feit dat ik het begrip links toen niet begreep. Maar ik geloof niet dat het een goede en gemakkelijke methode is.

Dank voor je reactie!!
Nou is jouw advies niet helemaal een antwoord op mijn vraag, meer een suggestie om iets anders te doen. Dus toch even wat meer context.

Ik ben wat spreadsheets betreft al tientallen jaren een ‘happy user’ van Excel. En in Excel kan ik eigenlijk doen wat ik wil. Dus daar loop ik niet tegen dit soort van uitdagingen aan. Gezien de ontwikkelingen ‘in de wereld’ en de afhankelijkheid van de Amerikaanse bigtech oriënteren mijn vrouw en ik ons op alternatieven. Zoals cloudruimte bij een Nederlands bedrijf zoals Porton, efficiënter gebruik van onze NAS (die we nu hoofdzakelijk gebruiken als backup.

Dus ik experimenteer volop met Libre Office en zoek de grenzen op van wat LO niet kan en Excel wel. En koppelingen naar externe sheets is (ofwel sheets in een andere bestandsmap) blijkt zo’n grens te zijn. En ja, dan kan ik twee dingen doen: 1. ‘omdenken’ of 2. bij Microsoft365 blijven. We hebben nog tot juli dus ik kan me nog suf oefenen.

Mijn vraag hier is vooral: los van of deze werkwijze verstandig is: zitten er in de basis in deze formule gekke dingen. Het eerste deel is de wel of niet lege cel, maar de optelling van drie cellen in twee tabbladen, daar lijkt Calc moeite mee te hebben.

Dank alvast!!

Fouten in formule

Ik weet niet of er fouten in die formule zitten. Ik gebruiken nooit een formule die naar een ander bestand wijst. Als ik met gegevens wil werken die ik in meerdere bestanden wil gebruiken dan gebruik ik altijd een database.

Database

Aangezien er in alle opvolgers van OpenOffice altijd een database aanwezig is, is dat vaak ook de aangewezen en gevolgde manier om om te gaan met gegevens.

Gegevens uit andere bestanden

Er zijn ook voor spreadsheet wat methoden om een document te verbinden met een ander document om op die manier een enkel werkblad op te halen, te tonen en de gegevens te gebruiken.

• menu → Blad → Bladen invoegen
  • menu → Blad → Bladen uit bestand invoegen
  • menu → Blad → Externe koppeling

Boven genoemde opsomming gebruik ik ook nooit maar komt naar mijn idee het dichts bij hetgeen je wilt maar ik zou alles eerst proberen zonder te werken met een NAS. Het zou best kunnen dat daar het probleem ligt. Bij die opdrachten is er meestal ook een klein vakje koppelen.

NAS geeft mogelijk problemen?

Ik zou eerst eens proberen om te werken zonder NAS. Het zou best kunnen dat er rechten problemen zijn op welke manier ook. Dus eerst kijken of je kunt werken op bestanden op een harde schijf waar geen problemen zijn en dan pas naar NAS.

Excel verlaten

Ik kan de gedachten begrijpen aangaande de overgang naar LibreOffice maar ik lees voortdurend dat dat veel problemen geeft en ik krijg het idee dat de problemen groter worden als je vast wilt houden aan de manier van denken die je hebt geleerd voor Excel. Maar ik heb het idee dat de huidige manier van werken ook in Excel ook niet meer van deze tijd is.

Dank voor de suggesties, ik ga het uitproberen. En ja, Als Excel hobbyist zal ik een keuze tot omdenken moeten maken. Maar, ik heb dat eerder gedaan, toen iedereen nog prachtige dingen maakte in Lotus123.

Misschien wordt de NAS niet als hetzelfde systeem gezien en moet je, in plaats van “file” “http” gebruiken.

Dank! Het zou heel goed kunnen. Ik ga je suggestie uitproberen.