Libre Office Calc – opmaak verdwijnt bij opnieuw inlezen van CSV bestand

Sinds enige tijd ben ik bezig om over te stappen van Office 2013 naar Libre Office.
Het lukt redelijk, maar ik loop tegen een aantal problemen aan.
Wie kan me helpen met het volgende:

Ik heb in Excel een *.xlsx bestand gemaakt welke is gekoppeld aan een extern *.csv bestand.
Als ik dat *.xlsx bestand in Excel open kan ik via de menu optie “Alles vernieuwen” de nieuwe inhoud van de CSV inlezen, waarbij alle bestaande opmaak blijft bestaan. Dus alleen de waardes worden geüpdatet.

Als ik hetzelfde in Libre Office Calc probeer lukt het opnieuw inlezen van de CSV wel, via “Blad → Externe koppelingen” in het menu, maar dan verlies ik meteen alle opmaak.

Dus mijn vraag is: kan een extern CSV bestand opnieuw ingelezen worden in Calc met behoud van alle bestaande opmaak, inclusief voorwaardelijke opmaak?

En een aanvullende vraag: kan de Externe koppeling in het *.ods bestand worden opgeslagen, zodat ik deze niet steeds opnieuw hoef op te geven?

Villeroy die op het Engelse deel van dit forum schrijft is degene die het meest over dit onderwerp weet.

Je moet echt gaan werken met ODF bestanden dan is het goed mogelijk om er goed mee te werken maar misschien op een iets andere manier.

Het is ook de bedoeling dat de bestanden op geslagen worden want dan worden er gegevens opgeslagen die het werken vergemakkelijken. Dit wordt overigens nergens beschreven in de normale gebruikershandleidingen.

menu → bewerken → Koppeling
Dat is de toegang om zo’n soort bestand te herladen maar ik weet niet of de opmaak bewaard wordt.

De overgang van Excel naar Calc vergt best wat aanpassingen dit komt waarschijnlijk ook door het feit dat LibreOffice bijna alle gegevens via een database benaderd ook al is het een simpele database. Lees daarvoor de verklaringen van Villeroy.

Dank voor je antwoord.
Ik was inderdaad begonnen met een bestaand Excel *.xlsx bestand, maar ik had het inmiddels ook al geprobeerd met een nieuw native *.ods bestand, en dat maakte niets uit: zodra ik de CSV opnieuw inlas verdween de opmaak weer helemaal.

Maar ik heb zelf de oplossing al gevonden.
Wat ik heb gedaan is een extra blad “INPUT” toevoegen waar het CSV bestand in wordt geimporteerd via de Externe koppeling optie. Dit blad heeft dan alleen de standaard opmaak.
Het oorspronkelijke blad waar de gegevens worden gebruikt inclusief gewone en voorwaardelijke opmaak verwijst nu cel voor cel naar de cellen op het INPUT blad.
Dus bijvoorbeeld:

• in cel A1 staat de formule =$INPUT.A1
  • in cel A2 staat de formule =$INPUT.A2
  • in cel B1 staat de formule =$INPUT.B1

Enzovoort.
Als de CSV nu opnieuw wordt ingelezen in het INPUT blad blijft de opmaak in het oorspronkelijke blad wel bestaan.

En het tweede punt met de Externe koppeling is ook opgelost.
Ik dacht namelijk dat de Externe koppeling niet bleef bestaan omdat als ik deze had aangemaakt via “Blad → Externe koppelingen” in het menu en daarna terug ging naar dit menu, de koppeling niet meer zichtbaar was onder “Beschikbare tabellen/bereiken”.
Maar het blijkt dat de koppeling wel blijft bestaan, ook als het bestand is opgeslagen, gesloten en opnieuw geopend.
En het blijkt dat de toegevoegde Externe koppelingen te vinden zijn in het menu onder “Bewerken → Koppelingen…”.

Een simpeler en tevens ingewikkelder oplossing, met behoud van formattering (ook automatisch bij nieuw toegevoegde regels) is op de engelse site te vinden https://ask.libreoffice.org/t/import-csv-into-existing-sheet-tab/92368/7. Villeroy jun '23. Het verloopt via een tussenstap waarbij een datasource wordt geregistreerd, de tabel die in de datasource aanwezig is, selecteer je, en sleep je naar de linkerbovenhoek waar het in je datasheet moet komen.
Wel alleen onderling uitwisselbaar voor LibreOffice gebruikers.