LibreOffice chrasht bij het maken van een groot bestand. Is daar nog iets aan te doen?

Ik heb een laptop met 4 GB intern geheugen en een Intel(R) Core™ i5-7200U CPU @ 2.50GHz 2.71 GHz, met een 64-bits besturingssysteem met Windows 10.

Af en toe - dus niet altijd - crasht LibreOffice Writer wanneer ik een bestand dat circa 26.800 Kb groot is tussentijds wil opslaan als *.odt of als *.pdf. Het betreft hier een boek dat ik opmaak in Writer en dat ca 30 zwart-wit foto’s beslaat in een resolutie van 300 DPI.

Is hier nog iets aan te doen? Ligt het misschien aan mijn computer dat hij het niet trekt?

Nou, het zou aan Windows 10 kunnen liggen. Ik had daar geen goede ervaringen mee en ben onder andere daarom op Linux overgestapt.

Enkele tips voor het werken met bestanden met veel afbeeldingen/foto’s:

  • Misschien helpt het om het tonen van de afbeeldingen tijdens het bewerken uit te schakelen: Beeld - Afbeeldingen en diagrammen (ik heb daar geen ervaring mee, maar het is het proberen waard).
  • Sla de bestanden niet in het document op, maar voeg de foto’s in als link (daar is het nu wat laat voor, helaas).
  • Importeer de foto’s in een grafisch programma en sla ze dan op als JPG met een wat hogere compressiefactor. Inkscape wordt daarvoor wel aanbevolen. Dat kan de bestandsgrootte flink omlaag brengen.

Beste floris_v. Met Inkscape ga ik zeker aan de gang.
Jammer alleen dat ik - Beeld - Afbeeldingen en diagrammen niet kan vinden in mijn versie. Het zou te proberen zijn om het tonen van afbeeldingen tijdens het bewerken van mij boek tijdelijk uit te schakelen. Kan het soms ergens onder staan? Ik werk met de nieuwste versie van LibreOffice onder Windows 10.

Ik heb 7.2.5.2 onder Ubuntu Linux. Afbeeldingen en diagrammen staat op de 10de regel onder het menu Beeld.

Excuses, nou zie ik het ook. Ik heb de afbeeldingen gecomprimeerd en ga het nu proberen of LibreOffice Writer opnieuw crasht. Ik verwacht het niet. Bedankt floris_v. Ik waardeer het meedenken zeer!