Ondermarge in tabelregel

Hoe kan ik een ondermarge in tabelregels realiseren?

De probleemstelling is niet geheel duidelijk aan mij. Ik krijg wel het idee dat de oplossing gezocht moet worden in de afstand die de inhoud van de cel moet houden tot de randen van deze cel. Dat is voor de gehele tabel in te stellen bij de eigenschappen van de tabel op het tabblad randen. Let er op dat het vakje synchroniseren niet aangevinkt staat.

1 Like

Hoi RPG,

Je onderschatte jouw begripsvermogen want jouw veronderstelling was exact juist! :slight_smile:

O ja, natuurlijk. Niet aan gedacht :roll_eyes:

Ga, in de tabel, naar Opmaak > Alinea > Inspringen en afstanden. Vergroot de waarde in Onder alinea. Als je dit voor alle tabellen in het document wilt, dan kun je dit aanpassen in het alinea-opmaakprofiel Inhoud tabel.

Hallo Kees538,

Bedankt voor jouw snelle reactie, maar dit is het toch niet helemaal. Ik heb een tabel die per regel uit 2 cellen bestaat. In die cellen komen teksten voor die uit meerdere alinea’s bestaan. Met jouw oplossing komt er ruimte tussen elke alinea. Wat ik echter wil, is ruimte tussen de teksten van tabelregels (dus tussen de laatste tekst van een tabelregel en de eerste tekst van een volgende tabelregel). Hopelijk ben ik zo duidelijk.

Ik kan helaas hier geen oplossing voor vinden. Wat je eventueel kan doen is een extra lege regel (alinea) aan het eind van een cel toevoegen. Of je maakt een extra opmaakprofiel, gebaseerd op Inhoud tabel, met de hogere waarde onder Onder alinea en je geeft de laatste alinea in de cel dit opmaakprofiel.

Jouw ideeen, hoewel goed beoeld, zijn toch een soort noodoplossingen en zelf hanteerde ik die ook bij gebrek aan iets fundamenteels. Ik was gewend bij een andere tekstverwerker op een ander besturingssysteem dan Linux, om ook een boven- en ondermarge te kunnen instellen voor elke tabelregel. Vandaar dat ik verwacht(te) dat dat bij LO ook wel zou kunnen (en dat zal ook wel). Hetzelfde geldt voor m’n andere vraag elders, om de letterhoogte onafhankelijk van de regelhoogte te kunnen instellen. Mogelijk weet iemand anders het.

Na deze oplossing; is er misschien een soortgelijke oplossing voor mijn vraag: “Regelhoogte in Writer wijzigen” van 18 dagen geleden (zie aldaar)?