Opmaakprofielen?

Zoals ik eerder geschreven heb: ik heb met directe opmaak een boek geschreven. De opmaak (en de inhoud!) is nog niet goed.

Maar moet ik dan toch het hele hoofdstuk Opmaakprofielen bestuderen?

Stap 1 t/m 5 van de pagina-opmaakprofiel in ieder geval wel!

Maak een kopie van het manuscript van je boek. Open dat in Writer. Bestudeer het hoofdstuk over opmaakprofielen. Dat betekent: lees een stuk, pas dan in die kopie toe wat je gelezen hebt. Zo wordt het minder abstract. Vooral het idee achter paginaopmaakprofielen is lastig te vatten voor de beginnende gebruiker, en vooral hoe je ze toepast. Hier geldt: instructies letterlijk opvolgen, anders werkt het niet. Vooral daar helpt het als je in een proefbestand uitprobeert wat je gelezen hebt.

Ok, hartelijk dank!

Dus, als ik het goed begrijp?

DURVEN FOUTEN MAKEN!

Een kopie van het manuscript is dat: bestand selecteren > Ctrl c/Ctrl v (in nieuw document)?
Vervolgens vershillende profielen aanpassen?

Wat betreft gebruik maken van een sjabloon?

Ja. Je moet vertrouwd raken met dit programma en er je weg vinden. Soms verdwaal je, maar daar leer je ook van. Er kan niets kapot, je hoeft nergens bang voor te zijn.

Nee. Gewoon in de bestandenverkenner (Windows Verkenner, of in Linux de app Bestanden) een bestand selecteren, kopiëren en (in een andere map) plakken; als je in dezelfde map plakt, wordt de naam aangepast.

Je kunt het bestand ook in LibreOffice openen en dan met ‘Opslaan als’ het in een andere map opslaan, of met een iets andere naam in dezelfde map. En dan met dit bestand experimenteren.

Ok, doe ik!

Bedankt!

Gedaan! Nu de titelpagina?

De titelpagina maak je op met het alinea-opmaakprofiel?

Lijkt wel Indesign (Adobe)!

Met welk profiel maak ik de foto (kaft) op?

Met een pagina-indeling zonder paginacijfers. Hetzelfde profiel als voor de titelpagina dus.

Maar de titelpagina wijkt toch af van de andere pagina’s (marges, afbeelding etc.)?

Dat kan ik toch niet zien? Als je een bladvullende afbeelding op het omslag van je boek wil, moet je inderdaad de marges op 0 zetten, en dat betekent: extra pagina-opmaakprofiel. Maar dat kun je zelf bedenken. Het is wel handig om dat profiel zo in te stellen dat de volgende pagina het profiel krijgt voor de pagina’s zonder paginacijfers.

Zeer goed idee!

Ik snap niet dat je zowel een opmaakprofiel voor afbeeldingen als frame hebt?
(een afbeelding is toch een onderdeel (?) van een frame?)

Niet altijd. Je kunt een afbeelding in een frame zetten, maar het hoeft niet.

Ok, bedankt!