Oracle Report Builder verliest spaties

Ik heb in Base een tabel ‘Adressen’ met velden: Naam, Adres, Postcode en Plaats.
Ik doe een Query met:

SELECT “Naam”, “Adres”, “Postcode” || ’ ’ || “Plaats” AS “Plaats” FROM “Adressen”

Resultaat is tabel ‘Qyery_Adressen’ met velden: Naam, Adres en Plaats.
In veld Plaats staat nu de inhoud van de velden Postcode en Plaats achter elkaar gescheiden door twee spaties.

Ik maak een rapport met de Report Builder en deze verschijnt dan in Writer.
In veld Plaats zijn de twee spaties nu één spatie geworden.

In Writer heb ik in de optie AutoCorrectie de regel ‘Dubbele spaties negeren’ uitgevinkt.
Resultaat: het blijft één spatie.

Als ik het rapport naar Calc stuur blijven het wel twee spaties.

Mijn OS is Ubuntu 16.04LTS.
LibreOffice 5.1.

Nu heb ik een paar vragen:

Is dit standaard gedrag van Oracle Report Builder?
Is dit een bug?
Zijn er in Writer of Builder meer opties om dit gedrag te beïnvloeden?

Het probleem dat twee spaties één spatie wordt gebeurt nu ook op deze site.
In de SELECT tussen Postcode en Plaats behoren twee spaties te staan.

Inmiddels heb ik meer kennis van LibreOffice Base en kan ik het wat eenvoudiger schetsen.
Met de Report Builder print ik de inhoud van een tabel.
In de tabel zijn velden type: tekst[varchar] waarin teksten met meer dan één spatie tussen de woorden.
Ik maak een statisch rapport, de output verschijnt in Writer en dan zijn meerdere spaties teruggebracht naar één spatie.
Zoals gezegd, de regel ‘Dubbele spaties negeren’ in Autocorrecties is niet actief.
Zijn er meer opties in te stellen?
Is het een bug?

Heb het zelf even geprobeert met SELECT “Achternaam”, CONCAT( RTRIM( “Postcode” ) + REPEAT( ’ ', 5 ) + “Plaats” ) AS “PC_PLAATS” FROM “Werknemers” en de query geeft netjes 5 spaties tussen postcode en plaats… maar in het rapport blijft er idd maar 1 spatie over…
Ik denk dat dit een bug is. In de eigenschappen van de diverse objecten in het rapport kan ik niets ontdekken wat dit zou veroorzaken.