Oude opmaak gebruiken voor mijn huidige opmaakprofiel?

Als het niet werkt kun je proberen je profiel te resetten. Het kan dan daar aan liggen.

Om een nieuw opmaakprofiel te maken mbv directe opmaak gebruik je de eigenshappen van deze directe opmaak?

Ja. Je verandert het lettertype, de lettergrootte, de tekstkleur, de regelafstand, de inspringingen, de taal, kortom alles, wat je gewend bent met directe of handmatige opmaak te doen in het venster Opmaakprofiel. Dat ziet er grotendeels hetzelfde uit als de vensters voor teken- en alinea-opmaak, het verschil is dat je één keer al die dingen instelt en dan overal waar je die opmaak wil, alleen dat profiel hoeft toe te passen in plaats van al die aparte instellingen te veranderen. Als je dan van gedachten verandert en de lettergrootte wil veranderen van 12 punts naar 11 punts, hoef je dat ook alleen in het profiel te veranderen, de tekst past zich dan vanzelf aan. Je hebt minder werk en je weet zeker dat je niks vergeet.

Bedankt!

Als je uiteindelijk een opmaakprofiel hebt (ik ben nu met de titel bezig!), hoe gebruik je die dan?

Bij alinea-opmaakprofiel: zet de cursor in de alinea die je die opmaak wil geven, dubbelklik op het profiel in de lijst. Voor Kop 1 t/m Kop 5 kun je ook op Ctrl+1 drukken, en Ctrl+0 is voor Tekstblok. Bij tekenopmaakprofiel: tekst selecteren die die opmaak moet krijgen, dan dubbelklikken op de naam in de lijst tekenopmaakprofielen. Paginaopmaakprofielen zijn een compleet ander verhaal. Hou voorlopig de opmaak voor je pagina’s allemaal hetzelfde, dan heb je er maar één nodig.

Nee, dat bedoel ik niet!

Hoe gebruik je de opmaakprofielen (m.a.w. waar zijn de opmaakprofielen opgeslagen en moet je dan onder het kopje ‘Invoegen’ een opmaakprofiel selecteren?

Nee! Je moet niets invoegen. Je past opmaakprofielen toe zoals je directe opmaak toepast. Dus met de lijst met opmaakprofielen open in de zijbalk dubbleklik je op de naam van het profiel dat je wil toepassen, en dat wordt dan toegepast op de tekst waar de cursor staat. Doe het! Probeer het gewoon!

Ok, bedankt!

Vraag: Hoe kom je aan de lijst met opmaakprofielen?

Zie eerder bericht hierover.

Gevonden!

In de zijbalk (bij mij staat er (nog) ‘geen lijst’.

Kijk eens onderin de Zijbalk. Kies daar voor ‘Alle opmaakprofielen’. Dan verschijnt je lijst.

Bij mij staat onderin de zijbalk ‘wijzigingen beheren’?

Lijstopmaakprofielen gevonden! (staat bovenin Zijbalk)

Onderin ‘Alle opmaakprofielen’ gevonden (was niet zichtbaar!).

Wat is nu het verschil tussen: ‘Alle opmaakprofielen’ en ‘Lijst opmaakprofielen’?

Lijstopmaakprofielen zijn opmaakprofielen voor het maken van lijsten. Geordend of ongeordend.

Ok, bedankt!

Klopt het dat je voor 1 boek (excl. inhoud!) slechts 2 opmaakprofielen nodig hebt?
n.l. paginaopmaak- en alineaopmaakprofiel.

Nee, daar klopt niets van. Je gebruikt voor elk soort koppen een apart opmaakprofiel. Je gebruikt paginaopmaakprofielen voor het instellen van kopteksten en voetteksten, bladzijdenummering en andere dingen die op paginaniveau moeten worden ingesteld. Als je op sommige pagina’s geen paginacijfers wil hebben en op andere wel, heb je meer paginaopmaakprofielen nodig.

Maar, kun je niet voor ieder hoofdstuk met dezelfde kopgroote dit op 1 paginaopmaakprofiel maken of kun je een kopopmaakprofiel niet intergreren in een paginaopmaakprofiel?

Lees nou eens de documentatie.

Kopopmaakprofiel is een alinea-opmaakprofiel. Je kunt ook tekenopmaakprofielen gebruiken. Bijvoorbeeld om iets vet te maken gebruik je niet Vet, maar het tekenopmaakprofiel SterkAccent. Maar, wat Floris ook zegt, het staat allemaal in de documentatie.