Oude opmaak gebruiken voor mijn huidige opmaakprofiel?

5 jaar geleden ben ik begonnen met mijn boek zonder nauwelijks kennis van LibreOffice. Toch ben ik redelijk tevreden over de opmaak!
Nu ben ik LO aan het bestuderen en wil d.m.v. paginaopmaakprofielen dit boek opnieuw opmaken (niet de tekst; deze wil ik gaan herschrijven!).

Hoe kan ik de oude opmaak gebruiken voor mijn huidige opmaakprofiel?

Eenvoudig: zet alle directe opmaak in de opmaakprofielen. Dus voor bijvoorbeeld lettertype/font: opgemaakt met directe opmaak als Arial met in het oude opmaakprofiel Times New Roman zet je in het nieuwe opmaakprofiel direct Arial. Voor andere opmaak precies hetzelfde.

Kijk eens goed naar de dialoogvensters voor alinea-opmaak en tekenopmaak, die zien er grotendeels hetzelfde uit als de dialoogvensters voor alinea-opmaakprofiel en tekenopmaakprofiel. Het verschil zit in het effect: de opmaak met de dialoogvensters voor alinea-opmaak en tekenopmaak verandert alleen geselecteerde tekst (bij alinea-opmaak de hele alinea), als je een opmaakprofiel aanpast, verandert de opmaak van alle tekst met dat opmaakprofiel, behalve waar je ook directe opmaak hebt toegepast.

Ok, hartelijk dank!

Directe opmaak > opmaakprofielen. Kopieren en plakken?

Nee. Dat lukt niet. Gewoon de cursor in direct opgemaakte tekst zetten, dan de waarden aflezen. Lettertype, grootte, regelafstand, alles. Vervolgens alineaopmaakprofiel selecteren dat die opmaak moet krijgen en daar die waarden instellen. Dus vind je Arial 12 pt mooi voor de gewone tekst en staat in het opmaakprofiel Times New Roman 11 pt? Maak daar dan Arial 12 pt van in het opmaakprofiel. Is even een werkje, maar het is een veilige werkwijze zonder ongewenste neveneffecten.

Je kunt wel een opmaakprofiel van opgemaakte tekst maken. Je selecteert dan de tekst en klikt op de pijl naast het laatste pictogram boven het paneel Opmaakprofielen op de Zijbalk. Kies dan voor Nieuw opmaakprofiel uit selectie.

Klopt, maar dan wordt handmatige tekenopmaak niet meegenomen. Zie Updating style from selection with manual formatting doesn't seem to work - #8 by floris_v

Hardstikke mooi!

Maar zou je dit d.m.v. screenshots/afbeeldingen kunnen verduidelijken? (ik vind dit nogal ingewikkeld!)

B.v.d.

Stomme vraag: Maar hoe maak ik een nieuw opmaakprofiel?

Klik met rechts op een opmaakprofiel op de Zijbalk en kies Nieuw.

Kijk ook in de hoofdstukken ‘Kennismaken met opmaakprofielen’ en ‘Werken met opmaakprofielen’ van de ‘Handleiding voor Writer’: Documentatie | LibreOffice - Een aantrekkelijk, leuk project

Ok, doe ik!

Ik dacht dat een opmaakprofiel hetzelfde was als een frame (vert. engels), maar blijkbaar dus niet?

Nee. Dat is iets totaal anders. Een frame is een kader waarin je van alles kan zetten dat los staat van de hoofdtekst. Een opmaakprofiel is gewoon een bundel opmaakelementen die in één keer kunt toepassen op (geselecteerde) tekst.

Je moet je echt in de materie verdiepen. Het staat goed uitgelegd in de documentatie. We helpen graag, maar om nou steeds opnieuw het wiel uit te vinden met uitleg hier van wat ergens anders al goed uitgelegd staat is een beetje jammer. En je moet ook nog eens wachten op ons antwoord.

Ok, morgen ga ik verder met studeren!

Goed uitgelegd?

Ik vind de uitleg waardeloos!

Ik weet niet welke versie jij hebt, maar met versie 7.5.5.2 doet het met rechts klikken het niet!
(kees538)

Ik neem aan dat je bedoelt: nieuw opmaakprofiel maken? Bij mij werkt dat door in de zijbalk met opmaakprofielen (druk op F11 om die te openen) rechts te klikken op de naam van een opmaakprofiel en dan Nieuw te kiezen uit het lijstje Nieuw, Aanpassen, Verbergen, Weergeven, Verwijderen.


:nerd_face: Een belangrijke tip voor het stellen van vragen op een forum is: stel de vraag duidelijk, geef alle nodige informatie zodat mensen niet door hoeven te vragen. Geef liever te veel informatie dan te weinig.

Zoals al eerder is geantwoord, doet het rechts klikken doet het niet!

Ik vrees dat je iemand met verstand van dit soort zaken moet vragen om naast je te komen zitten en te helpen dit op te lossen. Nogmaals: zeggen dat iets niet werkt is niet duidelijk genoeg om vast te stellen wat er aan de hand is.