Probleem: ik kan geen persoonlijke macro's aan het toetsenbord koppelen

  • List item

Beste lezers,
Ik gebruik een Raspberry 4 en probeer in LibreOffice persoonlijke macro’s te koppelen aan een functietoets op het toetsenbord, wat tot nu toe niet gelukt is.

Ik gebruik de volgende software:
Raspberry Linux rasp-8GB 5.15.76-v7l+ #1597 SMP vr 4 nov 12:14:58 GMT 2022 armv7l GNU/Linux
LibreOffice 7.0.4.2

Gedetailleerde informatie
Mijn aanpak, die succesvol werkt in Linux Mint en Sparky Linux, is de volgende:

  1. Ik kopieer de inhoud van mijn werkomgeving naar de nieuwe omgeving (/home/wim/.config/libreoffice/4/user/basic)
  2. Ik herstart LibreOffice en verbind de macro’s als volgt met een toetsenbordcombinatie:
    Ga naar Extra > Aanpassen, kies het tabblad Toetsenbord. U ziet een lijst met toetsen en een functielijst.
  3. Kies onder Categorie de LibreOffice-macro’
  4. Kies ‘Mijn macro’s’
  5. Kies ‘Gegevens exporteren’ en vervolgens de uit te voeren subroutine
  6. Selecteer de toets die u wilt gebruiken (SHIFT+F9).
  7. Selecteer “Wijzigen” (modyfy) + “Afsluiten” (OK)

Maar op de Raspberry zie ik mijn persoonlijke macro’s helemaal niet
ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen.

Bij voorbaat hartelijk dank
Wimduk

Wanneer je zelf een macro schrijft komt deze wel in de persoonlijke macro’s?

Beste RPG,

Dank voor je snelle reactie, en ja ik heb vanmorgen een nieuwe macro opgenomen en deze kon in mijn persoonlijke macro omgeving opslaan.
Mijn probleem is in principe opgelost want ik kon deze macro ook eenvoudig aan een toetscombinatie van mijn toetsenbord koppelen.
Punt blijft volgens mij nog wel dat LO op de Raspberry nog een bug bevat.

Nogmaals bedankt voor je reactie en met vriendelijke groet,
Wim Dukker

Ik ben er nog niet van overtuigd dat hier een bug is maar eerder iets anders:

  1. Het kan zijn de macro’s op een iets andere plaats opgeslagen worden dan gedacht. Kijk in de popup die wordt geopend met
    menu → Extra → Opties.
    Kijk dan bij: LibreOffice → Paden

  2. Het invoegen van die macro’s moet gebeuren wanneer LibreOffice is afgesloten.

Het is toch verstandig om dat proces onder controle te hebben vooral wanneer er veel macro’s ingevoegd moeten worden.

Dankjewel voor de tip, ik ga er naar kijken en laat je mijn bevindingen weten.
Ik ben helaas geen LO expert :frowning:

Groet, wim

Beste RPG,

Ik heb gekeken naar de paden maar daar staan maco’s niet bij (zie bijlage)
Ter informatie voeg ik de bijlagen toe die ik voor het Raspberry forum gemaakt heb (helaas nog geen reactie).
Mijn nieuwe macro’s worden opgeslagen in : Mijn Macro’s → Standaard → Module1
De macro’s opgeslagen in “Portefeuille” worden niet getoond.

Dank voor jouw positieve meedenken, dat stel ik zeer op prijs!

Met vriendelijke groet, wim

Afbeeldingen.pdf (169 KB)

Het zou best kunnen er in de versie van LibreOffice 7.0.4.2 die door jou gebruikt wordt een bug is maar dat is ook al een oude versie dus daar kijkt niemand meer naar. Persoonlijke hou ik mij nooit zo bezig met bugs maar op de Engelse versie van dit forum doen ze dat meer. Ook zijn daar mensen die werken met raspberry computers. Wanneer ze erop in gaan zullen ze waarschijnlijk vragen om een nieuwe versie van LibreOffice te installeren. LibreOffice wat feitelijk de opvolger is van ApacheOffice heeft als grote voordeel dat de fouten vaak snel hersteld worden. Ook zijn er vele verbeteringen in LibreOffice soms is er een kleine bug maar die wordt snel hersteld.
Ik heb ook in de release notes gekeken van versies omtrent die tijd. Het blijkt dat ze toen wel veranderingen aangebracht hebben in de paden. Misschien dat je tegen een fout aanloop maar die zal wel herstelt zijn in nieuwere versie.

Beste RPG,

Dankjewel voor je uitgebreide ondersteuning, maar helaas is versie 7.0.4.2 de laatste versie welke in Raspberry beschikbaar is.

Vriendelijke groet, wim

Als je tevreden bent met wat je hebt op dit moment dan moet je niets veranderen. Maar ik heb het idee dat er misschien een 32 bits OS is geplaatst terwijl de paspberry mogelijk wel 64 bit is. Alles wat werkt op 32bit wordt langzaam uitgeschakeld. Het is lastig voor nieuwe dingen maar als het werkt en je bent tevreden is het goed.

Ik schrijf dat op die manier zodat je je niet gedwongen voelt om over te stappen maar misschien wel kijkt en bij een volgende stap erover nadenkt.

Dankjewel, top.
Het OS van Raspberry is op dit moment (nog) 32 bits op een 64 bits architectuur, maar ik verwacht dat dit OS, en de bijbehorende applicaties, in de nabije toekomst 64 bits wordt.
Ik heb een Raspberry met 8GB intern geheugen en test met deze machine of het mogelijk is om deze als een volwaardige desktop te gebruiken.
Dat gaat uiteraard met vallen en opstaan, maar ik ben door de bank genomen niet ontevreden.

Ik ben momenteel in ons huisje in Spanje omdat het in Duitsland, waar ik woon, in de winter veel te koud is (en ben met mij 76 jaar niet meer arbeidsplichtig) :slight_smile:

Vriendelijke groet, Wim

Ik denk dat de raspberry best een mooi klein systeem is om mee te werken alhoewel ik er geen ervaring mee heb.

ik doe er momenteel ervaring mee op. Heb ook een Raspberry NAS server met bijbehorend netwerk gebouwd, gewoon om de grijze massa actief te houden :slight_smile: