Probleem met het invoegen van een selectie op een andere plaats

In mijn sheet moet ik soms een klein deel ook op een andere plaats neerzetten en laten werken.
Bijvoorbeeld, ik selecteer a10 tot b20 (cursor op a10 en draggen naar b20), rechts klik in de selectie, kies kopieer, klik met de cursor op de nieuwe plaats bv. d10 en rechts klik, invoegen, en bepaal hoe geschoven moet worden met de aanwezige cellen.
Dat heeft gewerkt sinds ik met LO bezig ben, nu zo’n 3 weken.

Edoch, sinds vandaag gaat er van alles fout hierbij.
Ik maak de selectie, en rechts klik ( ergens in de selectie), en de selectie is plotseling terug naar 1 cel, nl die cel waar dan toevallig (maar binnen de selectie) de cursor staat.

Ik kan alleen de gehele selectie kopiëren als ik rechts klik op een cel waar ook inhoud (getal, letters) in is. (De “lege” cellen hebben een kleurcode die ik wil mee kopiëren.)

Als dan de gehele selectie wél gekopieerd is, ga ik met de cursor naar de linker boven hoek van de nieuwe plaats en rechts klik, kies invoegen en selecteer hoe de te overschrijven cellen zich moeten gedragen. Die keuze zou dan de selectie daar moeten plaatsen maar plaatst alleen een lege cel op die plaats. De rest schuift dan wel keurig inde aangegeven richting.

Ik heb al gekozen voor >help >opnieuw opstarten in veilige modus > etc gedaan maar dat leverde geen veranderingen op. (Alleen sta ik nog steeds in veilige modus, hoe kom ik daar nu ook weer uit?)

Waar doe ik ik niets goed en vooral, wát?

Alvast voor het meedenken, groet, Joop

Invoegen werkt idd alleen met gevulde cellen. Je kunt wel met kopiëren en plakken jouw gewenste resultaat verkrijgen. Als je LibreOffice opnieuw opstart, zal dit niet meer in veilige modus zijn.

Kees, dank je voor je verklaring, dat verduidelijkt het. Dan moet ik idd doen met plakken.

Een ander probleempje wat ik heb is, hoe behandeld LO de cel handling. Ik heb steeds het probleem dat ik een gekozen cel (met tekst) niet “beetgepakt” krijg (om bv de schuiven) maar in een soort tekst edit situatie terecht kom. Ik kan er in de manuals niets over vinden. Kun jij ook daar licht in mijn duisternis brengen?
Weer, alvast mijn dank.

In de link wordt iets geschreven over het bewerken van de celinhoud. Het begin is Dubbelklikken of F2.
https://forum.openoffice.org/nl/forum/viewtopic.php?t=2958&hilit=autoinvoer

RPG, dank dank! Je link heeft mij in ieder geval het forum opgeleverd waarop ik me per omgaande geregistreerd heb.
Echter, mijn probleem is niet het >veranderen< van de cel inhoud maar het oppakken/verplaatsen van de die ENE cel (het verplaatsen van meerdere cellen gaat wel gewoon).
NU, tijdens dit typen, herinner ik me ineens dat iemand daar al eens een opmerking over heeft geplaatst. Die zei ook hetzelfde probleem te hebben én ook een oplossing/workaround(?) te hebben nl., klik op de te verplaatsen cel >sleep OOK de naastliggende cel mee > zonder de cursor los te laten, sleep weer teug naar de originele cel (zodat alleen nog die gemarkeerd is) > laat cursor los > klik in de gemarkeerde (te verplaatsen) cel en sleep die naar de nieuwe plaats. Voila.
A wistle of a penny, maar je moet het maar net weten.
Dank voor de hulp en het meedenken!

Eerst de cel selecteren( aan klikken)
Dan de zelfde cel met Control of met shift + Selecteren(aan klikken)
Dan alleen selecteren (aan klikken) en slepen naar de gewenste bestemming in een enkele handeling. De muisaanwijzer veranderd ook.
Wanneer je door wilt gaan opt dit onderwerp dan is een nieuwe draad voor dit stukje beter. Het is ook later beter te vinden voor anderen.

RPG dank maar weer. Uitgeprobeerd en werkend gekregen.

Je advies betreffende een nieuw draadje neem ik ter harte, dank!