Randen in een tabel

In de onderstaande tabel staan links en rechts van de middelste kolom dubbele randen. Om dit zo in te voeren heb ik eerst in de tabel kolom 2 en 3 geselecteerd. Daarna heb ik via Tabel → Eigenschappen → Randen voor de rechter-rand de dubbel dunne lijn geselecteerd.
Op het scherm krijg ik het gewenste beeld. Maar wanneer ik op een laserprinter een afdruk maak, krijg ik een dikke (vette) lijn te zien.

Wat is de oorzaak van het verschil tussen beeld weergave en print? Hoe moet ik dit oplossen?

Ben
(Ik gebruik LibreOffice 7.0.3.1 op een Fedora laptop met Gnome als desktopmanager). De printer is een Brother.

De onderstaande pagina is gecopieerd uit het originele bestand.

AskLibo.odt

De volgende pagina is aangemaakt door in een nieuw bestand eerst de tabel aan te maken (inclusief de randen) en vervolgens de teksten erin te copieren.
Bij de eerste poging om deze pagina op te slaan, crashte LibreOffice. Na herstel van het brondocument en het nieuwe bestand, kreeg ik deze foutmelding in LibreOffice writer:
Ontbrekende afbreekgegevens, geleieve het pakkat voor afbrekingen te installeren voor de locale "ja".
Opslaan van de nieuwe pagina lukte toen wel.

Op het scherm en als printvoorbeeld, ziet de tabel er goed uit. In de print ontbreekt de dubbele lijn nu helemaal.

AskLibo_v2.odt

Dubbele dunne lijn met 0,05 pt dikte? Dan kan het natuurlijk best zijn dat de laserprinter dat niet aankan door te lage resolutie. Wat gebeurt er als je de lijnen wat dikker maakt?

Een andere tabel drukt dezelfde dubbele lijnen zonder problemen af. Deze tabel ziet er op het scherm en in het afdrukvoorbeeld goed uit maar op papier blijf ik een enkele dunne lijn zien.
Het is jammer dat ik niet exact kan zien wat de instellingen voor de goed afgedrukte tabel zijn. Wanneer ik daar naar de eigenschappen van de tabel kijk, zie ik een enkele lijn terwijl ik op scherm en papier een dubbele lijn krijg…

Kun je een echt bestand uploaden in plaats van een schermafdruk? Daar valt veel meer uit te halen.

Ik heb een bestand met 1 pagina toegevoegd aan de oorspronkelijke vraag

VrGr,
Ben

Ik zie hem niet.

Nog een keer geprobeerd. Ik zie hem wel

Vreemd, ik zie de dubbele lijnen tussen de kolommen. Bij exporteren naar PDF krijg je ook een enkele lijn te zien. Mogelijk is dit een bug.

Wat mij stoort is dat ik niet kan zien waarom de bovenste tabel wel goed afgedrukt wordt en de onderste niet. Dit is dus een uitdaging :wink:

Ik heb een nieuw bestand toegevoegd met een nieuw aangemaakte pagina.

Ik heb het direct naar PDF geëxporteerd en dan gaat er ook van alles mis met de lijnen. Kennelijk worden alle lijnen enkel. Gebeurt dat bij het printen ook? Misschien is het een bug.

Ik krijg in LO 7 ook de melding dat de bestanden voor woordafbreking ontbreken, maar dat heeft niets met dit probleem te maken.

Ik heb geprint naar pdf en geexporteerd naar pdf. Bij printen naar pdf zijn alle lijnen dun met uitzondering van de linker dubbele lijn, deze wordt een fractie dikker weergegeven in de pdf. In de export naar pdf zijn alle dubele lijnen een fractie dikker.

Ik vrees dat je het hogerop moet zoeken - op de Nederlandstalige afdeling komen gewoon te weinig mensen, dus zet het eens op de Engelse. Ik wil daar wel een voorschotje op geven. Dan open ik daar een vraag met het tweede document en plaats een link hierheen voor wie zijn/haar Nederlands wil oppoetsen. En ik post hier dan ook een link naar die vraag.

Hier dus: Borders with double thin lines convert to single thin lines

Nu ik het bestand echt “onder de microscoop” bekijk - valt het me iets geks op. In het bovenste deel van de tabel, want het is één tabel, staan dubbele lijnen tussen twee kolommen die ik met geen mogelijkheid kwijt kan raken. Tabel geselecteerd, Tabel - Eigenschappen, tab Randen en dan alles uitschakelen, dan staat die dubbele lijn er nog steeds. Waarschijnlijk iets fout gegaan in het bestand.

Probeer eens de hele tabel opnieuw op te bouwen - bestand onder nieuwe naam opslaan, nieuwe tabel invoegen boven of onder de oude, eerst globale indeling maken, dan cel voor cel of groepje cellen voor groepje cellen knippen en plakken zonder opmaak, daarna weer de lijnen toevoegen.

edit Ik heb de vraag op de Engelse afdeling gesteld en kreeg als antwoord dat als je tot 1600 % uitvergroot, de dubbele lijn wel te zien is. Als je op 300 dpi print, heb je minder dan één dot voor beide lijnen, dus dan krijg je er maar een. Je zou dikkere lijnen moeten nemen en kijken of dat werkt. Ik heb dat vast gedaan met twee lijndiktes:

16075151007995721.odt

Misschien een domme vraag, maar hoe verander je de lijndikte? Wanneer ik in de tabel cellen selecteer en dan naar eigenschappen → randen ga, dan zie ik bij ‘lijn’ een enkele lijn met breedte 0,05. Ik kan die breedte wel veranderen maar zie dat niet terug in de tabel.

Onder de figuur waar je kunt aangeven waar je de lijnen wil hebben, staan wat instellingen voor de te gebruiken lijn: Stijl, Kleur, Dikte (ik werk momenteel net de Engelse interface, dus de benamingen kunnen afwijken). Bij Dikte stel je dan de dikte in, evt in mm, Writer rekent dat dan wel om.

Dat dacht ik dus ook, maar dat lijkt niet te lukken. Ik zal morgen verder kijken.