Regelhoogte in Writer wijzigen

Ik wil boven en onder tekst meer ruimte, maar niet door de regelafstand te vergroten. De reden is, dat ik meer achtergrondkleur onder de tekst wil.
Het zou mooi zijn wanneer ik de tekst zelf iets naar boven zou kunnen schuiven binnen de regelhoogte.

Naar mijn idee is een goed begrip van de opmaakprofielen belangrijk om een document goed op te maken. Daarbij moet directe opmaak zoveel mogelijk vermeden worden, lees alleen gebruiken in uitzonderlijke gevallen. Het lijkt mij dat het belangrijkste in deze vraag is: ruimte boven en onder een tekst. Dit wordt geregeld op het tabblad: Inspringen en afstanden, van het betreffende opmaak profiel.

Probeer dit eventueel uit in een nieuw document. Een nieuw document is nog niet vervuild met veel directe opmaak die kan verhinderen dat een stijl toegepast wordt. Directe opmaak gaat boven de stijlen.

Ik ben naar aanleiding van alle informatie opnieuw gaan zoeken en hoop dat er een oplossing is gekomen. Alhoewel ik nog steeds niet weet of ik alles begrijp.
Blijkbaar werkt een koptekst iets anders dan een normale alinea. In dit geval blijkt min of meer de zelfde oplossing als voor tabellen te werken. De instelling staat op tabblad randen. Ik heb er ook een klein voorbeeld bij gedaan.
Voorbeeldafstandkoptekst.odt (9.9 KB)

Mijn basisprobleem (en het zal niet alleen het mijne zijn) is dat een goede handleiding ontbreekt. :frowning: Jouw suggestie (Opmaakprofielen >) heb ik bekeken en geprobeerd. Aanwijzer op een tekstdeel gezet, > Opmaakprofielen, > Opmaakprofiel bewerken … en na “Onder alinea” de afstand op 0,50 cm gezet, maar ik zag geen verschil.
Ik heb een koptekst voorzien van een achtergrondkleur maar de onderschreven van die tekst raken de onderrand daarvan en dat vind ik niet mooi. Wanneer ik de regelhoogte groter zou kunnen maken dan nodig is voor de letterhoogte, is dit mogelijk de oplossing. De tekst binnen die regelhoogte naar boven kunnen verschuiven, zou ook een optie kunnen zijn. Maar of dat binnnen LO mogelijk is?

Is het de bedoeling dat de gehele pagina de zelfde achtergrond kleur heeft. Het lijkt dan net of je zwarte letters op gekleurd papier print.

Nee, ik heb een stuk tekst geschreven met de kop “Blauwgele ara”. Met voor en na die tekst een spatie en vervolgens die tekst van een kleur en een contrasterende achtergrond voorzien. De “g” van die tekst staat tegen de onderrand van het contrasterende vlak, terwijl boven de “B” wel ruimte is voor die contrasterende kleur. De lettergrootte is 12 punten. Wanneer de regelhoogte bijvoorbeeld op 16 punten zou kunnen worden ingesteld zonder de letterhoogte te wijzigen en ik die tekst wat omhoog/omlaag zou kunnen brengen, heb ik alle gewenste vrijheid.

Ik heb een eerder antwoord aangepast met een voorbeeld. Het is langzaam ook duidelijker geworden. Maar door moeilijk vraagstelling en verduidelijking wordt het niet gemakkelijk om tot de kern te komen.
Ik kan mij nog herinneren dat ik in het begin uren naar allerlei details heb gekeken. In de eerste plaats om te kijken wat er was en later kijken wat de effecten waren van instellingen.

Ja, dit is precies wat ik zou willen. :slight_smile: Je hebt het (weer) dus uitstekend begrepen! :slight_smile:
Maar ik dus nog niet. :frowning: Ik selecteerde eerst de betreffende tekst; probeerde “Opmaakprofielen> Opmaakprofiel bewerken> Randen”, haalde daar eerst het vinkje bij “Synchroniseren” weg en voerde tenslotte een waarde in in het veld na “Onder”. Maar helaas sorteerde dit niet het gewenste effect BINNEN de betreffende tekstregel.
Ook nog allerlei opties van “Positie” geprobeerd in de hoop dat ik daarmee de tekst iets hoger kon positioneren, maar dat bleek het ook niet. Dit alles met een nieuw document waarin ik dus uitsluitend “Blauwgele ara” had getypt, die tekst geselecteerd en van een achtergrondkleur had voorzien.
Jonkie.pdf (41.4 KB)
Een gok gewaagd en het betreffende bestand als pdf hier naar toe gesleept.

Hallo RPG,

Ik realiseerde me net, dat ik ook op deze e-mail kon reageren. Geen idee
of dit iets is wat bij andere fora als PB (Privebericht) werkt.

Ik heb een eerder antwoord aangepast met een voorbeeld.

Dat heb ik gezien en uit dat voorbeeld bleek, dat je precies snapte wat
ik wilde.

Ik kan mij nog herinneren dat ik in het begin uren naar allerlei details heb gekeken. In de eerste plaats om te kijken wat er was en later kijken wat de effecten waren van instellingen.

Ja, maar dat is toch niet zoals iemand het graag heeft? Wanneer ik een
handleiding maak, doe ik dat aan de hand van zelfstandige naamwoorden,
gevolgd door een werkwoord.
Dus mijn probleem zou ik dan kunnen vinden onder “Regelruimte wijzigen”.
Maar ja, het is niet anders.

Het is mooi dat je stap voor stap meer grip krijg op LibreOffice en op het gebruik van deze site. Je krijgt nu ook meer rechten. Het is meestal niet de bedoeling dat er allerlei PB verstuurd worden. Ik zie de openbare bijdragen als belangrijk.
Merk ook op dit is geen forum maar een vraag site. Maar ik weet ook nog niet zo goed hoe daar mee om te gaan. Volgens mij kunnen we deze draad wel sluiten

Tsja, maar wel jammer dat het allemaal zo moeizaam moet, toch? Het is allemaal niet erg intuitief (hetgeen ik gewend was onder RISC).

Ben ik met je eens, maar zonder uitleg is het tasten in het duister.

Een vaag en overlappend gebied.

Volgens mij niet, want ik weet nog steeds niet hoe ik kan bereiken wat ik wil.

Ik weet niet direct een oplossing maar krijg het idee het werken met een koptekst niet goed werkt. Waarschinlijk moet je kiezen voor het invoegen van een tekstvak
menu → invoegen → tekstvak
Maak dit van de gewenste grootte en zorg dat de tekst in het midden komt. Ik kon bij tekstattributen het tekstanker in het midden zetten.
tekstvak.odt (9.5 KB)

Je bent niet duidelijk in je probleem. Ook heb ik het idee dat je mijn laatste vraag niet begrepen heb.
Plaats maar een tekst bestand waarin je duidelijk maak wat je probleem is en wat je wilt.

  1. Wat is niet duidelijk?
  2. Ik zie geen vraag(teken) in jouw voorlaatste reactie.
  3. Geen idee hoe ik een tekstbestand moet plaatsen maar als voorbeeld helpt het misschien om naar de knop “Suggest a solution” hieronder te verwijzen. Rondom die tekst is overal ruimte voor een blauwe achtergrondkleur. Zoiets wil ik ook.

Je moet een aantal berichten geplaatst hebben voordat de upload knop verschijnt. De upload knop is een pijltje naar boven.

Het zou kunnen zijn dat je het probleem niet als een tekst moet oplossen. De verwijzing naar de knop “Suggest a solution” betekent misschien ook wel dat je echt een andere oplossing moet zoeken. Ik denk dan meer aan iets van tekening of zoiets maar geen tekst. Je kunt ook denken aan een frame met een gekleurde achtergrond.
Ik heb daar nu ook geen idee over omdat het probleem veranderd.

Ik vond het al niet makkelijk, dat je hier niet gewoon kon citeren maar bij toeval ontdekte ik net hoe dat kon. :slight_smile:
Zoals met veel webstekken en fora verbaas ik me steeds, dat men zo weinig rekening houdt met nieuwelingen.
Maar ter zake.

Moet ik hieruit begrijpen dat een LO geen tekstoplossing kan bieden?

Het probleem verandert niet, maar de oplossing moet mogelijk in een andere richting gezocht worden, toch? Nou ja, geen mens kan alles weten, maar bedankt voor jouw inspanning.