Registratie bestandsextensies

Als de computer opnieuw gestart wordt, krijg ik de melding dat “De volgende bestandsindelingen zijn niet geregistreerd om standaard te worden geopend in LibreOffice: .odp en .ods”
Als ik het wil wijzigen zie ik dat deze twee extensies wel degelijk zijn ingesteld om te worden geopend door LibreOffice. Ik kies dus voor “Annuleren” en alles werkt zoals het moet. De registratie is dus wel in orde.
Ik kan natuurlijk “Voer controle uit bij het opstarten” uitvinken, maar dat betekent dat ik bij andere problemen met extensies ook geen waarschuwing meer krijg.
Kortom: hoe komt dit en hoe voorkom ik dit?

Ik heb het idee dat er gewerkt word met Windows. Dat betekent dat ik niet zo gauw een idee heb waar dit probleem wordt aangegeven.
Mijn gevoel zeg dat het niet verstandig is om op Annuleren te klikken. Misschien wordt er wel een verschil gemaakt tussen grote en kleine letters.

Wordt deze melding gedaan als je ergens op de bestandsnaam klikt terwijl LibreOffice nog niet het actieve programma is?

Sorry, mijn fout. Ik had moeten zeggen dat ik werk met Windows 11.
Zoals ik aangaf krijg ik de melding bij het opstarten van de computer. En alleen de twee genoemde extensies worden gemeld als niet geregistreerd. Alle andere LibreOffice extensies worden niet genoemd. En nogmaals: alle extensies, ook deze twee, staan correct geregistreerd in Windows.

  • Ik zou niet weten waarom annuleren onverstandig zou zijn. Als ik ‘ok’ klik om de twee extensies te registreren, (welke dus al correct geregistreerd staan), ga ik ronddraaien in een kringetje, want dan kom ik weer terug in het scherm dat deze twee geregistreerd moeten worden. Aan mij de keuze: ‘ok’, of toch maar ‘annuleren’. Na annuleren kan ik aan de slag en werkt alles naar behoren, ook met deze twee extensies.

  • Het is me niet duidelijk wat wordt bedoeld met verschil tussen grote en kleine letters. Is dat niet iets van Unix?

Feitelijk weet ik geen oplossing voor het probleem.

Ik ga er vanuit dat LibreOffice de foutmelding doet en dat deze niet komt van Windows. Als het een Windows melding is dan moet de oplossing ook in Windows gezocht worden. Ik kan mij herinneren dat er allerlei programma’s zijn die Windows controleren op fouten maar ik ben niet meer op de hoogte met Windows.

LibreOffice oplossing
Het is allang de gewoonte in LibreOffice om bij onbegrepen problemen het gebruikers profiel te vernieuwen. Ik zou in dit geval kiezen om de map van het gebruikers profiel te hernoemen nadat LibreOffice compleet is uitgezet.

Het bericht komt duidelijk van LibreOffice.
Schakel het gewoon uit.

Omdat in Windows alle associaties correct staan, heb ik uiteindeljik dit advies maar gevolgd. Mooi vind ik he tniet, want een probleem omzeilen is toch iets anders dan oplossen. En ik zou graag willen weten waarom deze twee extensies nog steeds foutief als niet-geassocieerd worden aangegeven.
Desondanks dus: dank voor de pragmatische oplossing.