Optellen van drie getallen (som) in calc levert een onjuist resultaat op achter de komma. Gaat om volgende sommetje 105,22 + 26,31(105,22*,25) - 199,13= -67,61
. Heeft met afronden te maken en levert hier een foutief resultaat op met de weergegeven getallen. Uitkomst wordt wel juist bij afronden naar drie decimalen. Is er een oplossing voor dit probleem?
Ik ben van mening dat het niet goed is om van onjuist of foutief te spreken dat lijkt aan te geven dat er LibreOffice iets niet goed doet. Dat het resultaat niet het gewenste resultaat is wordt door de gebruiker bepaalt en dat is doorslaggevend. De oplossing is dat de gebruiker de goede functies moet toepassen. Lees dat niet als een veroordeling.
Ik weet niet wat gewenst wordt maar ik ga uit dat het in een financiële administratie gebruikt wordt. In dat geval is het waarschijnlijk raadzaam om de stappen gelijk af te ronden. Hiervoor zijn verschillende functies beschikbaar. In de functieassistent kun je kijken welke functie het best geschikt is ik denk dat het niet gemakkelijk dat wij de juiste functie kunnen raden. Als je in de functie assistent afronden in toets dan worden alle mogelijkheden getoond.
Dankjewel voor je reactie! Klopt dat ik werkblad gebruik voor m’n boekhouding. Ik wil natuurlijk dat de getallen zoals ik ze voor me zie leiden tot 't juiste resultaat als ik ze verwerk door middel van een formule. Het getal 26,31 wordt in de somfunctie afgerond naar 26,30 (misschien kan je 't zelf eens proberen?). Die 26,31 zelf is het product van 105,22 * 0,25.
Hoe ga ik hier te werk om de juiste uitkomst te krijgen?
Ik dacht dat ik dat al had aangegeven dat je dat zelf moet uitzoeken door te leren werken met de functie assistent. Vroeger was afronden heel eenvoudig het als het laatste getal 5 dan wordt het naar boven afgerond en anders naar beneden, Tegenwoordig zijn er veel verschillende afrondingsmethodes die ik nooit gebruik en er is altijd een probleem dat mensen ook nog ergens compatible mee moeten zijn. Als dat allemaal niet het geval is kun je kiezen voor gewoon afronden.
Fuctie assistent
Het is gewoon raadzaam om de functie assistent te leren gebruiken. Het geeft namelijk precies aan welke gegevens in gevuld moeten worden. Ook krijg je gelijk resultaat.
zoek Functie assistent
menu → help → zoek Opdrachten
type daar functie assistent in en klik op het gewenste.
Dankjewel!
Moet toegeven dat ik niet zo handig ben met 't vinden van de juiste oplossingen. Klikken op help lukt, maar volgende stap Opdrachten niet. Moest 't lukken om me nog even verder op weg te helpen. Dank alvast.
Functieassistent gevonden, da’s waar ik de formule maak zeg maar. Geeft functieresultaat in drie decimalen. Kan je dat veranderen?
Daar kun je bij de tweede parameter een getal opgeven op hoeveel decimalen. Als het niet precies de goede functie is om dat het misschien hetzelfde moet zijn als excel dan moet je een iets andere functie kiezen.
Het is goed om die functie assistent te leren gebruiken.
Ik kies prod en voer dan de cel in met getal in twee decimalen als eerste parameter. De tweede parameter schrijf ik 0,25. Het functieresultaat geeft getal weer met drie decimalen.
In celeigenschappen heb ik gekozen voor twee decimalen.
Hier loop ik wat vast. 't Aantal decimalen in het eindresultaat zou, zo vermoed ik, twee moeten zijn in plaats van drie.
(Ik probeer vanavond verder, nu ander werk op het programma)
Je moet de vraag beantwoorden wat is het goede getal: 26,305 of 26 ,31.
*) bij 26,305 is afronden niet noodzakelijk.
*) bij 26 ,31 is afronden wel noodzakelijk
Zojuist van m’n wiskundige dochter precies 't zelfde antwoord gekregen dan jouw laatste inbreng. Vat 'm. Gaat om een afronding.
Dank voor je support! En een groet uit Zweden. D