Standaard posities opsommingstekens

Is er een mogelijkheid om in Writer de standaard posities van de opsommingstekens definitief te wijzigen? Zodat de nieuw ingestelde posities de nieuwe standaard is.

Dat kan inderdaad.
Als eerste moet je in een (leeg) document de alinea-opmaakprofielen voor die lijst met opsommingstekens aanpassen, zodat de positie naar wens is. Vervolgens sla je dit document op als sjabloon. Daarna kan je dit sjabloon standaard maken en is die instelling dus de standaard geworden. Zie het hoofdstuk ‘Werken met sjablonen’ van de ‘Handleiding voor Writer’: Documentatie | LibreOffice - Een aantrekkelijk, leuk project

De sjabloon heb ik opgeslagen, maar hoe maak ik de instellingen standaard? Het klinkt zo eenvoudig, maar als ik klik op ‘Standaard’ komen de oude instellingen weer terug. Als ik de sjabloon open zijn de posities goed, maar hoe als ik in een document na enige tekst opsommingstekens wil gebruiken niet meer.

Om een sjabloon standaard te maken ga je naar Bestand > Sjablonen > Sjablonen beheren, klik je met rechts op de sjabloon die je standaard wilt maken en kies voor Als standaard instellen.

Na klikken op Sjablonen beheren en rechts klikken op de gewenste sjabloon, is er keus tussen Openen, Bewerken, Standaard herstellen, Naam wijzigen, Verwijderen, Verplaatsen en Exporteren, maar geen Als standaard instellen.
Voor alle duidelijkheid: ik heb Windows 10 Home versie 22H2.

Als er Standaard herstellen staat dan is dat het standaardsjabloon. Klik maar eens op een ander sjabloon. Dan kun je daar kiezen voor Als standaard instellen.