Tekst die is ingescand in Wordpad geeft aanhalingstekens niet goed weer

Bij een lange tekst, ingescand met Paperport en dan ingelezen in Wordpad, vervolgens opgeslagen als een *.odt-bestand, geeft Writer onder Windows 10 dit aanhalingsteken ’ (= een enkel aanhalingsteken) terwijl dit als een aanhalingsteken met een ‘krulletje’ bovenin moet zijn.
Ze moeten aan het begin en aan het einde van een citaat ook niet dezelfde vorm hebben, zoals bij een normaal citaat in Writer wel lukt.

Ik wil dit oplossen door een alt-code in te voeren, vervolgens met ‘zoeken en vervangen’ de aanhalingstekens verbeteren maar dit lukt niet. Het gaat om 20 pagina’s tekst die ik nu handmatig moet corrigeren. Weet iemand misschien een gemakkelijke oplossing voor dit probleem?

Je moet voor de aanhalingstekens waarschijnlijk U2018 en U2019 hebben voor de enkele, en U201C en U201D voor de dubbele. Je kunt die instellen bij Extra - Autocorrect - Autocorrect opties - vierde tab - (o.i.d., ik heb de Engelse interface). Vink voor enkel en dubbel Vervang aan. Maak de hele tekst op met opmaakprofiel Standaard (dat is belangrijk voor het vervolg). Doe dan Extra - Autocorrect - Toepassen (tweede optie). De aanhalingstekens worden dan vervangen, maar alleen in tekst met opmaakprofiel Standaard!
Mocht deze methode niet werken, dan kun je met reguliere expressies een eind komen. Er zijn drie gevallen: begin woord, eind woord, apostrof in een woord.

Voer eerst de ‘gekrulde’ aanhalingstekens aan bv het begin van je document in (met menu Invoegen). Dan kun je ze van daar steeds in het vak Vervangen kopiëren en plakken. Zet in het vak Zoeken het patroon ([a-z.?!])' en in Vervang door $1’. Kruis reguliere expressies aan. Hiermee vervang je het enkele teken aan het eind van een woord, inclusief leesteken door het goede. Herhalen voor dubbele aanhalingstekens.
De aanhalingstekens aan het begin van een woord pak je met de expressies '\< en "\<. In het vak Vervang door zet je dan alleen het goede aanhalingsteken.
Ten slotte vervang je de overgebleven ‘platte’ aanhalingstekens door gekrulde met een gewone vervangoperatie.
Het kan waarschijnlijk eenvoudiger, maar dit werkt in elk geval.