Toepassingsgeheugen voor Writer aanpassen

Soms loopt LibreOffice Writer vast. Nu las ik in het boek (Zelf je boek opmaken in Writer) van Hans Drost dat het toepassingsgeheugen voor LibreOffice Writer is aan te passen, onder Extra.
Alleen het boek van Hans Drost is verschenen in 2013 en er zijn sindsdien nieuwe versies van LibreOffice voor in de plaats gekomen. En lang niet alles wat in het boek staat, is terug te vinden in de meest huidige versie van LibreOffice Writer…

Vraag is dus: hoe en waar kan ik het toepassingsgeheugen aanpassen? En wat kan de oorzaak zijn van het soms vastlopen van LibreOffice Writer bij het wegschrijven naar een PDF-bestand.

Ik heb een Windows 10 16-bits systeem; Intel(R) Core™ i5-7200U CPU @ 2.50GHz 2.71 GHz en 4 GB intern geheugen. Op een desktop computer met 8 GB intern geheugen doet zich hetzelfde voor.

Ik moet hierbij wel aantekenen dat het betreffende document een boek wordt met veel foto’s in het formaat *.tif. - gescand in Photopshop met 300 DPI en daarna de foto’s omgezet naar grijswaarden. Zo heb ik op de zwart-wit foto’s zo weinig mogelijk kwaliteitsverlies.

Wie kan mijn vragen beantwoorden?

Alvast bedankt voor de antwoorden en suggesties.

Het venster waarin je de geheugeninstellingen voor LibreOffice kunt instellen, is m.i.v. versie 6.0 verwijderd, je kunt alleen nog in de geavanceerde instellingen de grootte van de grafische cache instellen. Ik zou dat niet doen, je moet dan echt wel weten wat je aan het doen bent.

Ervaren gebruikers adviseren om in documenten met veel afbeeldingen die afbeeldingen alleen als link in het bestand op te nemen. Het geheugen raakt dan minder belast en je hebt minder kans dat het bestand beschadigd raakt en dan onleesbaar wordt. Voor het huidige document is dat natuurlijk geen oplossing. Je kunt ook onder Beeld het tonen van afbeeldingen en diagrammen uitvinken, dan hoeft Writer ook niet zo hard te werken. Misschien helpt dat al.

Je moet inderdaad voorzichtig zijn met de expert configuratie, maar de instellingen voor het geheugen kunnen wel aangepast worden. Vooral wanneer je veel afbeeldingen gebruikt. Dit wordt ondermeer beschreven in het hoofdstuk ‘Handleidingen voor LibreOffice maken’. Hieronder heb ik het stukje over die aanpassingen gekopieerd. Je kunt ook het volledige hoofdstuk bekijken op https://nextcloud.documentfoundation.org/s/mT3PoaSmEaQYyxr

Opties voor Geheugen wijzigen

Handleidingen bevatten vaak veel afbeeldingen en een volledig boek kan er een paar honderd hebben. Wanneer u één van deze documenten in LibreOffice opent, kan het enkele minuten duren om het volledig in te laden en alle afbeeldingen weer te geven. Later kunt u ontdekken dat beelden uit het document lijken te verdwijnen. In feite zijn de afbeeldingen nog steeds in het bestand, zelfs als u ze niet kunt zien op het scherm of in een PDF, gemaakt vanuit het bestand.

Dit probleem kan worden opgelost door de standaard geheugeninstellingen voor LibreOffice te veranderen, meer geheugen beschikbaar te maken voor LibreOffice, de tijd, dat objecten in het geheugen blijven, te verlengen en het aantal objecten in het cachegeheugen te verhogen. Ter compensatie van het extra geheugen dat nodig is voor een groot aantal objecten, kunt u meestal het geheugen voor elk object verminderen (afbeeldingen in onze documenten zijn meestal minder dan 1 MB) en het aantal stappen voor Ongedaan maken verminderen (klik in Extra > Opties > Geavanceerd > knop Expert configuatie op de ±tekens voor org.openoffice.Office.Common en Undo en dubbelklik op Undo op de regel daaronder, verlaag de waarde, klik op OK in het dialoogvenster Naam en klik in het dialoogvenster Expert configuratie ook op OK.

U verandert de geheugeninstellingen als volgt, ga naar Extra > Opties > LibreOffice > Geavanceerd en klik op de knop Expert configuratie. Klik in het dialoogvenster Expert configuratie op het ±teken voor org.openoffice.Office.Common. Klik vervolgens op het ±teken voor Cache en daarna op het plusteken voor Writer, DrawingEngine en GraphicManager.

Hier zijn een aantal voorgestelde instellingen voor het werken met LibreOffice handleidingen:

  • Afbeeldingencache

    • Gebruiken voor LibreOffice: 256 MB; dubbelklik op TotalCacheSize en wijzig in het dialoogvenster Naam de waarde (bytes) in 268435456.
    • Opslagruimte per object: 1,0 MB; dubbelklik op ObjectCacheSize en verlaag in het dialoogvenster Naam de waarde (bytes) in 1048576.
    • Uit het geheugen verwijderen na: 1:00 hh: mm; dubbelklik, indien nodig, op ObjectReleaseTime en wijzig in het dialoogvenster Naam de waarde (seconden) in 3600.
  • Cache voor ingevoegde objecten

    • Aantal objecten: 350; dubbelklik op OLE_Objects achter Writer en DrawingEngine en wijzig in het dialoogvenster Naam de waarde in 350.
  • Klik om bovenstaande wijzigen te bevestigen in het dialoogvenster Expert configutatie op OK. en dubbelklik op op de regel daaronder, verlaag de waarde, klik op OK in het dialoogvenster Naam en klik in het dialoogvenster Expert configuratie ook op OK

U verandert de geheugeninstellingen als volgt, ga naar Extra > Opties > LibreOffice > Geavanceerd en klik op de knop Expert configuratie. Klik in het dialoogvenster Expert configuratie op het ±teken voor org.openoffice.Office.Common. Klik vervolgens op het ±teken voor Cache en daarna op het plusteken voor Writer, DrawingEngine en GraphicManager.

Hier zijn een aantal voorgestelde instellingen voor het werken met LibreOffice handleidingen:

  • Afbeeldingencache

    • Gebruiken voor LibreOffice: 256 MB; dubbelklik op TotalCacheSize en wijzig in het dialoogvenster Naam de waarde (bytes) in 268435456.
    • Opslagruimte per object: 1,0 MB; dubbelklik op ObjectCacheSize en verlaag in het dialoogvenster Naam de waarde (bytes) in 1048576.
    • Uit het geheugen verwijderen na: 1:00 hh: mm; dubbelklik, indien nodig, op ObjectReleaseTime en wijzig in het dialoogvenster Naam de waarde (seconden) in 3600.
  • Cache voor ingevoegde objecten

    • Aantal objecten: 350; dubbelklik op OLE_Objects achter Writer en DrawingEngine en wijzig in het dialoogvenster Naam de waarde in 350.
  • Klik om bovenstaande wijzigen te bevestigen in het dialoogvenster Expert configutatie op OK.

Super bedankt voor uw uitgebreide antwoord!