Typt zeer traag, of komt helemaal achter bij typen

Ik heb hier een probleem op verschillende computers met LibreOffice Writer. Als iets typt dan gaat het ontzettend traag. Het is zo dat de tekst gewoon 3 tot 4 woorden na het typen er pas op komt. In Calc gaat wel alles goed, alleen in writer zo’n problemen.
Ik heb dit op verschillende computers, eigenlijk op alle computers met een mix van Windows 10 en Windows 11. Op Linux is er geen enkel probleem met LibreOffice Writer.
Ik werk met versie 7.2.1.2 hier op die pc, maar de 7.2.2.2 op een andere pc, maar telkens hetzelfde probleem, op m’n Linux is het 7.1.
Ik heb op diezelfde computers enkele andere tekstverwerkingsprogramma’s getest en daar werkt het perfect mee (alleen zijn die programma’s niet zo uitgebreid):

  • OnlyOffice: werkt perfect, je kan perfect typen zonder vertraging
  • FreeOffice: werkt perfect, je kan perfect typen zonder vertraging
  • Wordpad: werkt perfect, je kan perfect typen zonder vertraging
    Ik zal nu nog eens testen met oudere versies van LibreOffice en met OpenOffice, want vroeger had ik toch zeker met OpenOffice geen problemen van snelheid.
    Eventueel kan ik een filmpje maken over hoe het werkt, of toch hoe traag of hoeveel Writer achterkomt bij het typen.
    Standaardinstellingen al geladen, java al eens uitgeschakeld, LibreOffice volledig verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Voorlopig geen enkele vorm van verbetering ondervonden.
    Hopelijk vinden jullie een oplossing, want anders zullen we echt moeten uit kijken naar een alternatief. LibreOffice heb ik ondertussen op honderden computers geïnstalleerd.
    .

Wordt het beter als je kiest voor ‘Help’ → ‘Opnieuw opstarten in veilige modus…’ ?

Nee, had ik al geprobeerd. Ook de map in /user/naam gebruiker/appdata/roaming/libreoffice verwijderen zodat alles van gebruikersprofiel gewist is, helpt ook niet.

Heb je hier wat aan?

Ik zal het eens proberen en laat dan iets weten.
Ondertussen heb ik het wel eens geprobeerd met LibreOffice 6.3 en daar gaat alles perfect. Ik dacht al dat dit vroeger geen probleem was.

Alle stappen geprobeerd, telkens tussenin opnieuw opgestart en helaas nog altijd hetzelfde probleem.
Het programma writer start snel en werkt wel en reageert wel goed. Alleen is het typen het probleem, juist gelijk die persoon beschrijft “Typing is delayed by multiple seconds as well as most things”
Natuurlijk dient Writer nu juist om te typen…

Ik heb net die pc herformateerd en Windows 11 op gezet, de laatste drivers geïnstalleerd en enkel en alleen LibreOffice geïnstalleerd. → Zelfde probleem, dus met andere woorden iedereen zit met dit probleem!!! en/of iedere nieuwe pc met Windows 11 en LibreOffice 7.x zit met dit probleem.
Er zit dus iets in LibreOffice 7 die helemaal niet goed werkt op Windows.

Ook ik draai Libreoffice 7.2 onder Windows 11 en herken het probleem niet.
Dus ik heb geen idee waarom dit bij jou dan wel gebeurd.

Ik heb even gegoogled en het komt meer voor dat typen vertraagt in Windows.
Een voorgestelde optie is het uitzetten van Filtertoetsen in Instellingen - Toegankelijkheid - Toetsenbord in Windows. Ik heb bij mij even gekeken en daar staan alle opties uit.

Heb ik nu geprobeerd maar met alles van filtertoetsen uit is het nog juist hetzelfde. Alleen met een oudere versie van LibreOffice werkt het, met versie 6.3.x gaat alles perfect.
Dit is toch iets in LibreOffice zelf die niet goed werkt, ik heb dit hier op 5 totaal verschillende computers geprobeerd telkens zelfde probleem. Zoals reeds vermeld 6.3 gaat wel goed en andere pakketten zoals OnlyOffice, FreeOffice en Microsoft Office werken wel perfect.

Blijft het wel vreemd dat ik dit niet zo ervaar. Het enige verschil dat ik me nog kan bedenken is de opslag van documenten. Ik doe dit op mijn interne opslag. Doe jij dit op een server of de cloud?

Wel je doet gewoon Writer open en begint te typen, het traag typen begint direct. Zelfs al heb je nog niets opgeslaan, direct.
Documenten staan op de pc zelf, maar Writer 7.x werkt gewoon niet goed, zelfs bij splinternieuwe pc.

Kan ik dit ergens doorgeven of samen testen met de ontwikkelaars van LibreOffice, want dit is echt wel een bug of iets in het programma dat helemaal niet goed werkt.

Ik weet niet of het een bug is, omdat het bij mij geen probleem is. Maar bugs kun je melden op https://bugs.documentfoundation.org/enter_bug.cgi?format=guided
Je zou ook de Engelse ask.libreoffice kunnen proberen. Wellicht zitten daar gebruikers tussen met meer ervaring op dit punt.

Ondertussen verder getest:
Libreoffice 7.1.3.2 op Windows 10 werkt perfect
Libreoffice 7.2.3.2 op Windows 10 werkt perfect
Libreoffice 7.1.3.2 op Windows 11 werkt niet goed
Libreoffice 7.2.3.2 op Windows 11 werkt niet goed
Libreoffice 7.0.2.1 op Windows 11 werkt perfect
Libreoffice 6.4.7.2 op Windows 11 werkt perfect

De windows is telkens een nieuwe installatie, geen upgrade van een vorige Windows versie. Gelukkig werkte de laatste versie wel op Windows 10 en is het probleem maar alleen met Windows 11. Want wij zijn van een pc winkel en installeren standaard LibreOffice op alle nieuwe pc’s (waar geen Microsoft Office bijgevraagd is natuurlijk).
Ik zal die bug doorgeven en ook eens op het engelstalig forum zetten.

Dank je voor het uitgebreidt uitzoeken en testen Frederik.
Ik gebruik ook LibreOffice 7.2.3.2 zonder problemen met Windows 11. Maar dit is wel een upgrade vanuit Windows 10. Dat maakt wellicht verschil. Heel fijn om te horen ook dat LibreOffice standaard op pc’s wordt geïnstalleerd. Hopelijk levert de bugmelding en/of vraag op Engelse forum een oplossing op.

Ik heb het ondertussen ook gevraagd op het engelse forum, daar krijg ik zowat dezelfde sugesties en ik heb het ook doorgegeven als bug.
Ondertussen heb ik nog wat verder getest:

  • Op een pc die bijgewerkt is van Windows 10 naar Windows 11 is er inderdaad geen probleem bij het typen met Writer.
  • Ik heb ook geprobeerd met de nieuwe beta versie van libreoffice nl: 7.3: daar is het probleem van traag typen nog altijd aanwezig.

Het werkt eigenlijk zodanig slecht dat ik het gewoon niet meer kan installeren op nieuwe computers. Voorlopig zal ik de oude versie 7.0 installeren maar ooit zal er toch naar nieuwere versie moeten gegaan worden. Dus dit probleem zal toch op één of andere manier moeten opgelost worden door de makers van LibreOffice.

Hi Frederik

Er is een eerste versie van LibreOffcie 7.3 beschikbaar op https://nl.libreoffice.org/download/libreoffice-fris/?type=win-x86_64&version=7.3.0&lang=nl
Bij mij gaat het in Windows 11 een stuk beter.
Misschien kun jij dit ook eens proberen.

Groeten,
Kees

Ik ben nu met een groot document bezig met Writer. De handleiding voor Calc telt 637 pagina’s. Nu merk ik ook dat Writer onder Windows 11 (update) erg traag is. Het scrollen en bijvoorbeeld selecteren van een blok tekst gaat erg traag. Ik heb dit daarna met LO 7.1 geprobeerd en daar gaat het een stuk sneller mee. Ik heb ook nog maar een bug aangemeld.

Er is een eerste versie van LibreOffcie 7.3 beschikbaar op LibreOffice Fris | LibreOffice - Een aantrekkelijk, leuk project

Bij mij gaat het in Windows 11 een stuk beter.

Misschien kun jij dit ook eens proberen.