Vastpinnen zoekbereik

Hai, een vraag waarvan ik het antwoord nog niet kon vinden alhier.

Hoe zorg je dat het zoekbereik niet veranderd zodra je een formule kopieert naar een volgende cel.

Mijn voorbeeld: Ik laat een formule in cel S5 de cellen H4 tot H500 doorzoeken naar een woord zoals in cel R5, dus effectief =COUNTIF(H4:H500,R5), nu wil ik de formule ook laten zoeken naar het woord in R6 en R7. Dit antwoord hoeft niet in dezelfde cel, wil ik ook juist eronder. Dus ik sleep cel door naar beneden zodat de formule kopieert maar dan met R6 en R7. Nu doet het dat laatste prima, maar het zoekbereik veranderd het mee, maar dit wil ik juist niet. Het maakt er nu H5 tot H501 en H6 tot H502 van.

Hoe pin ik het zoekbereik vast, dat deze niet mee veranderd bij het doorslepen/kopIĂ«ren van de formule? Ik kan er, misschien op basis van niet de goede zoek terminologie het antwoord op vinden.

Je merkt dat er een onderscheid is tussen Absolute adressering en Relatieve adressering. Het gemakkelijk kun je dit oplossen door voor elk onderdeel van een adres een dollar teken,$, in te toetsen wanneer het een absolute adres moet zijn.

Je kunt ook in het Naamvak eerst het bereik selecteren door gewoon het bereik op tegeven. Wanneer het bereik geselecteerd is kun je in het Naamvak een naam intoetsen. Je kunt de naam daarin niet veranderen. Deze naam wordt automatisch een absoluut adres en kan gebruikt worden in formules.

Het Naamvak is waar steeds het adres staat van de geselecteerde cellen. Het is ook interessant om steeds de help-tips te zien wanneer de muis in het Naamvak staat en je er wat intypt. Het geeft aan wat je met de ingetypte gegevens kunt doen

1 Like

Kun je hier een voorbeeld van de formule geven? Na het toevoegen van de dollartekens ( =COUNTIF($H4:$H500,R5) maakte het geen verschil. Evenals bij de variant met en naam. Doorgaans is een voorbeeld handiger voor mij, ik heb een niet aangeboren hersenschade, dit helpt soms niet bij puur abstracte uitleg.

Adressen en verwijzingen, absoluut en relatief

Dankjewel! Makes it work. :slight_smile: