Vergrootglas tijdens invoeren van Japanse tekst

Ik gebruik LO Writer op een linux/fedora laptop.

Met behulp van het Anthy toetsenbord lukt het prima om Japanse tekens in te voeren. Na het invoeren van de hiragana-tekens druk ik op de spatiebalk om vervolgens de juiste Kanji te kiezen (de zelfde hiragana tekens kunnen staan voor meerdere Kanji).
Kanji-tekens zijn opgebouwd uit heel veel kleine lijnstukjes en het is vaak moeilijk te zien welk teken er nu feitelijk staat.
Na het drukken op de spatiebalk zie je een lijst met mogelijkheden. Zou het mogelijk zijn om het teken onder de cursor extra groot weer te geven?

Ik heb het idee dat de meeste distributies van Linux wel xmag leveren. Mogelijk moet er voor gekozen worden om het te installeren. Kijk wel even of het past in de installatie. Misschien is er een aangepaste versie die ook een iets andere naam heeft.

xmag installeerde zonder foutmelding maar na opstarten van xmag zie ik geen veranderingen op het scherm. En op basis van de man-pagina vraag ik me af of het aansluit op mijn vraag.

Zelf dacht ik aan iets wat ik ooit op een Apple gezien heb. Wanneer je met de cursor boven de startbalk onderin ging staan, werd het gebiedje in de buurt van de cursor vergroot.
Ik zou me voor kunnen stellen dat je in LO een soort ‘Edit’-mode aan kunt zetten waarbij karakters in de buurt van de cursor automatisch vergroot worden.
Los van mensen die - net zoals ik - Japans in willen voeren zou dit ook bruikbaar zijn voor visueel gehandicapten.

Misschien is magnus (Magnus – A Simple Screen Magnifier for Ubuntu | UbuntuHandbook) dan iets? (Ik heb het niet geprobeerd.)

Xmag moet wel opgestart worden, het draait niet vanzelf. Ik zoek het op in het menu.

Misschien een open deur hoor, maar is het inzoomen van LibreOffice niet voldoende?

(Voornamelijk) tijdens het invoeren van Kanji moet ik gedetailleerd naar de tekens kunnen kijken. Maar zodra het juiste teken gekozen is, is de globale vorm vaak al voldoende voor herkenning.
Permanent in- en uitzoomen is niet nodig en werkbaar.

kees538 via Ask LibreOffice noreply@ask.libreoffice.org schreef op 1 juni 2023 07:11:24 CEST:

Lijkt mij een goed idee en dan gelijk een tweede venster maken.
Een venster om mee te werken en een venster voor details.

Ik heb via bugzilla bij Fedora een feature request ingediend voor het toevoegen van een globale functionaliteit aan de cursor. Er zijn volgens mij voldoende situaties waarbij het vergroten van het gebied onder de cursor zinvol is.
Ik ben benieuwd of ik antwoord krijg op die vraag.