Verloop aanbrengen in een foto. Is dat mogelijk in LibreOffice?

Kan iemand mij misschien vertellen of het mogelijk is een verloop aan te brengen in een foto in een van de pakketten van Libre Office? Ik zou die foto dan weer willen gebruiken als omslag voor een boekje in LibreOffice Writer.
Ook als het niet mogelijk is, verneem ik graag een reactie.

Bij voorbaat mijn hartelijke dank voor uw antwoord!

Wat bedoel je met verloop? Als wat je wilt mogelijk is zou het met LibreOffice Draw moeten kunnen. Daarna de afbeelding opslaan door er met rechts op te klikken en opslaan te kiezen. Het liefst als png-bestand (daar gaat Writer het best mee om). Dan kan het in Writer worden binnengehaald met Invoegen > Afbeelding. Je kunt ook een afbeelding maken met een pakket zoals Gimp en dit dan in Writer binnenhalen.

Dank voor uw snelle antwoord. Ik stel dat zeer op prijs. En het spijt mij dat ik niet duidelijk geweest ben in mijn vraag over het verloop aanbrengen van een foto.

Met verloop in een foto aanbrengen bedoel ik dat de foto een verloop vertoont van de fotokleur zelf naar een lichte tint waar ik de titel van mijn boek in kwijt kan.

De keren dat ik dit in Photoshop deed, was vrij simpel. Aangezien LibreOffice ook een Draw-pakket heeft, dacht ik misschien dat het mij hierin ook zou lukken. Per slot van rekening is Adobe Photoshop vrij prijzig.

Ik ga vanmiddag even puzzelen of ik inderdaad een verloop van kleur naar een witte achtergrond kan maken in LibreOffice Draw.

Mocht u intussen nog een tip hebben over deze mogelijke optie dan hoor ik dit graag. Ik heb namelijk ook al gekeken in het programma GIMP, maar het liefst houd ik alles in LibreOffice.

Groet, Arend