Voorkeur voor LibreOffice format (extensie) odt en ods, of Microsoft format docx en xlsx?

Is de keuze tussen LibreOffice en Microsoft format alleen een kwestie van gebruiksgemak voor anderen die mijn documenten openen?
Of heeft deze keuze ook andere gevolgen?

Ik heb al gezien dat ik kan instellen dat mijn documenten standaard in Microsoft format worden bewaard. Dat lijkt handig, maar dan zou er geen reden zijn om Open Document formats ods en odt te gebruiken.

Het is beter om je documenten altijd op te slaan met een ODF extensie. Standaard geeft LibreOffice ook een waarschuwing wanneer je het met een andere indeling opslaat. Naar mijn idee is het ook geen goed idee om deze waarschuwing uit te schakelen.
Wanneer je je eigen documenten moet delen met een niet ODF extensie dan is het beter om het document op te slaan met een ODF extensie en apart ook met een andere gewenste extensie. Deze laatste kun je delen met andere personen. Het kan best zo zijn dat niet alle opmaak goed opgeslagen wordt met een niet ODF extensie.

Het is zeker aan te bevelen om in odf-indeling op te slaan. Dan weer je zeker dat alle functies gebruikt kunnen worden. Huidige Microsoft-veries kunnen ook odf-indeling lezen. Als ik zeker wil zijn dat anderen mijn document kunnen lezen exporteer ik het naar pdf voordat ik het verstuur.