Voorkeur voor LibreOffice format (extensie) odt en ods, of Microsoft format docx en xlsx?

Is de keuze tussen LibreOffice en Microsoft format alleen een kwestie van gebruiksgemak voor anderen die mijn documenten openen?
Of heeft deze keuze ook andere gevolgen?

Ik heb al gezien dat ik kan instellen dat mijn documenten standaard in Microsoft format worden bewaard. Dat lijkt handig, maar dan zou er geen reden zijn om Open Document formats ods en odt te gebruiken.

LibreOffice en MS Office kunnen beiden het format van de ander lezen en er in opslaan. Echter, ze zijn niet een drop in replacement voor elkaar. Er kunnen conversieverschillen optreden, welke dat zijn hangt af van de functionaliteit die je in de documenten gebruikt. Elk subprogramma (writer-calc-present) heeft nogal wat menu items, waardoor het heel moeilijk wordt op voorhand te zeggen of er verschillen gaan optreden.
Als je eenzijdig naar anderen stuurt (read-only) dan kun je je document als pdf sturen.
Als je tweezidig wilt sturen (read-write) dan wordt het dus lastig.

De problemen verdwijnen als de ander bereid is LibreOffice te installeren, dat kost vijf minuten.

Wil die dat niet, dan resten nog web based platformen, www.office.com (met opgave van jouw privacy) of collabora alternatieven (niet makkelijk te installeren of ,zonder eigen cloud opslag, naar te linken). De laatste is wel gebaseerd op LibreOffice, de makkelijkste versie om te installeren is Collabora Office vanuit de Apple/Google playstore, maar dan alleen op tablet of smartphone. Deze “CODE” versie heeft niet alle functionaliteit die LibreOffice biedt.

Uiteindelijk is het zo dat het opensource (ODF) format gebruikers insluit en proprietary format (XML) gebruikers uitsluit. Het helpt als we standaard in ODF gaan uitwisselen.

1 Like

Het is beter om je documenten altijd op te slaan met een ODF extensie. Standaard geeft LibreOffice ook een waarschuwing wanneer je het met een andere indeling opslaat. Naar mijn idee is het ook geen goed idee om deze waarschuwing uit te schakelen.
Wanneer je je eigen documenten moet delen met een niet ODF extensie dan is het beter om het document op te slaan met een ODF extensie en apart ook met een andere gewenste extensie. Deze laatste kun je delen met andere personen. Het kan best zo zijn dat niet alle opmaak goed opgeslagen wordt met een niet ODF extensie.

1 Like

Het is zeker aan te bevelen om in odf-indeling op te slaan. Dan weer je zeker dat alle functies gebruikt kunnen worden. Huidige Microsoft-veries kunnen ook odf-indeling lezen. Als ik zeker wil zijn dat anderen mijn document kunnen lezen exporteer ik het naar pdf voordat ik het verstuur.

1 Like

Dank voor je advies. Ken je functies die niet gebruikt kunnen worden in xlsx of docx format?
Ik stelde m’n vraag omdat ik op meerdere plekken las dat je het beste juist Microsoft format kunt gebruiken als je documenten deelt met anderen die Microsoft gebruiken.

Om te laten zien dat ik open document formaat gebruik zet ik dan liever een logo onderaan mijn documenten dan dat mensen er een hekel aan krijgen omdat het niet goed werkt

Nee ik ken helaas niet eventuele verschillen. Ik heb geen ervaring met het uitwisselen met Microsoft, maar ik heb wel eens zoiets gelezen.

1 Like

These seem a good advices:
“The safest approach today is to continue using these modern proprietary formats (without conversion) with existing files, but to prefer open formats (ODF) for creating new content. This strategy minimises the danger of future lock-in and preserves your freedom to move documents between systems without technical or financial obstacles.”
“This all means you need a document editor that is as comfortable working with .docx as it is .odt., .pptx or .odf. The good news is Collabora Online natively opens, edits, and saves all major formats, both Microsoft’s and ODF, so you can edit and collaborate freely without conversion headaches.”
https://www.collaboraonline.com/blog/a-brief-history-of-file-formats-doc-vs-docx-vs-odf/

My takeaway from the article:

1. If you make documents that will be edited in Microsoft Word and from there printed (or saved to PDF), you better use an existing docx as template and do not change formats.
  2. Otherwise it’s better to use ODT so that you see what you get.

My experience is that especially missing fonts (Liberation Vs Arial), and cell spacing in tables in text documents and spreadsheets, can have influence on the printed result.

For nerds here is a detailed overview of functionality that is supported by ODT and/or Docx format: