Wat moet ik nu ....?

Ik ben LibreOffice aan het leren. Maar ik loop tegen het volgende aan:
Zelf heb ik versie 7.5, maar een handleiding is alleen in het Engels. De handleiding die bij mijn LO zou moeten zitten, werkt niet! Eerder versies die ook in deze groep worden gebruikt verschillen van de versie die ik gebruik. Het is dan ook heel frustrerend dat de adviezen die ik hier krijg, doen het bij mij niet.

Wat moet ik nu? Kan ik mijn versie downgraden?

Is dit de oplossing?

De-installeren de huidige versie van LO?
Installeren van een oudere versie?

De Nederlandse handleidingen zijn voor de dingen die je wil doen echt wel actueel. Dat zijn de basisdingen, die nauwelijks veranderd zijn. De interface is een beetje veranderd, maar de vensters voor opmaak niet of nauwelijks. Voor een deel is het denk ik een communicatieprobleem. Je moet veel jargon leren, en je kunt in het begin makkelijk een bepaalde term verkeerd opvatten en zo de mist ingaan. En als je hier aangeeft dat je ergens vastloopt, laat dan zelf een schermafdruk zien van wat je doet. Dan kunnen wij wel zien dat er iets niet goed is met je installatie van LibreOffice. Zet daarbij wel het vertonen van niet-afdrukbare tekens aan, dat geeft veel waardevolle informatie. Voor jezelf ook, het is een heel belangrijk hulpmiddel bij het schrijven. Reken maar dat elke ervaren gebruiker van een tekstverwerker dit altijd aan heeft staan.
image

Hi Floris,

De interface is (een beetje) veranderd! De werking is hetzelfde. Klopt!

Maar omdat de interface is veranderd en dus andere ‘icons’ en je niet overal rechts kan klikken (zoals wordt aangeraden!), maakt het zeer ingewikkeld!

Luchador

Plaats een schermafdruk!
image

Vink Beeld - Zijbalk aan.
Je menu Beeld moet er ongeveer zo uitzien:


Nogmaals: je moet iemand vragen om naast je te komen zitten om je de basics uit te leggen van werken met computers, dat werkt sneller dan hier steeds vragen stellen. Als dat niet kan, neem dan de tijd om de menubalk door te ploegen, en alles te proberen. Wat gebeurt er als je Invoegen - Bladwijzer kiest? Of Opmaak - Alinea? Dat staat allemaal uitgelegd in de documentatie. Maar je moet die wel lezen, en terwijl je leest alles wat je leest in LibreOffice uitproberen. Dus je leest over het scherm Alinea-opmaakprofielen, open dat dan in Writer. En doe dat met alles wat je nodig hebt. Anders blijft het allemaal veel te abstract.

Wat denk je wat ik de afgelopen dagen heb gedaan?

Ik ben er nog steeds niet achter hoe ik in deze versie een nieuw opmaakprofiel maak (en daar ben ik vele uren mee bezig geweest!)

Geen idee. Maar in elk geval niet ontdekt hoe je het zijpaneel met de opmaakprofielen opent. Druk op F11 om die lijst te openen of te verbergen. We helpen je graag, maar bedenk dat we niet kunnen zien wat er op je scherm te zien is, en dat was hier wel even belangrijk.

Als ik op F11 druk gaat het geluid van deze labtop harder!

Kijk, nu kom je eindelijk met relevante informatie. Daar kunnen we wat mee. In dat geval moet je bij Extra - Aanpassen een andere toetscombinatie instellen voor Opmaakprofielen tonen/verbergen. Ik zit zelf op een pc en weet niet wat voor laptop iemand anders heeft en wat voor toetscombinaties daarop gekoppeld zijn aan taken buiten LibreOffice om.

Je kan de lijst met opmaakprofielen zichtbaar maken met Opmaakprofielen - Opmaakprofielen beheren.

Ok, bedankt!

Als je op F11 drukt en je laptop gaat harder dan heeft de toets twee functies. Als je de functie wilt (F11 dus) moet je dit samen met de Fn-toets indrukken. Deze zit links onderaan het toetsenbord naast de Ctrl-toets. Dit is dus geen LibreOffice vraag maar een cursus laptop.

Klopt! (Bedankt!)

Zijn er nog meer van dit soort dingen die ik uit de labtop cursus moet halen?
(Hoe weet je dat ik een Acer labtop heb?)

Ik weet wel degelijk hoe ik de opmaakprofielen krijg! (Nog) niet hoe ik een nieuwe maak!

Helaas, dit werkt niet! (F11 + Fn)

Wat wordt bedoeld met: Nieuw opmaakprofiel uit selectie?

Eindelijk, ik heb het gevonden! (nieuw opmaakprofiel)

(nu snel koken en eten)

Laat die maar zitten. Is niet belangrijk. Eerst moet je de basisvaardigheden leren.