Kopiëren van zelf gemaakte opsommingslijst in ander doc gaat soms wel en soms niet goed

Beste mensen,

Ik heb zelf een opsommingslijst gemaakt in een doc en kopieer dat geregeld naar andere doc’s zodat dit ook daar beschikbaar is. Ik had die eerst ook in een sjabloon, maar omdat mijn laptop geregeld kuren heeft en dan niet meer wil herstarten uit slaapstand zijn die na handmatig opnieuw opstarten kwijt na het herstellen van de geopende doc’s, dus dat werkte niet echt goed voor mij. Dan komt er tijdens het herstelproces een pop-up met een tekst als: het opmaakprofiel is gewijzigd, wil je het oude bewaren? En of ik dan ja of nee kies, het gemaakte opmaakprofiel is foetsie en vervangen door een andere opsommingslijst waarbij er op elke positie alle voorgaande tekens worden toegevoegd en die er weliswaar op lijkt, maar toch echt niet wat ik wil.

Hoe dan ook, mijn vraag is hoe het kan dat dit kopiëren soms wel en soms niet goed gaat. Ik maak op de plaats in het doc waar ik de opsommingslijst wil invoegen een standaardprofiel aan en wis de opmaak, maar dit is dus niet altijd voldoende. Ipv de door mij gedefinieerde opsommingstekens verschijnt er een klein bolletje op alle posities. Hoe kan dat? Wie weet raad? Bvd.

Mjammie

Het is een kwestie van goed hygiëne om alle open documenten op te slaan en te sluiten voordat je je computer in de slaapstand zet, helemaal als die niet goed uit de slaapstand ontwaakt :nerd_face: (in dat geval lijkt met me zelfs verstandiger om de slaapstand niet meer te gebruiken). Dat klinkt maf, maar je bent liever wat langer bezig met je computer afsluiten en weer opstarten als je zo je bestanden veilig houdt, toch? Bedenk ook dat als er eens een stroomstoring optreedt als je pc in de slaapstand staat, je ook van alles kwijt kunt raken.

Ook goede computerhygiëne is dat je bestanden opslaat in de indeling van het programma dat je gebruikt. In het geval van LibreOffice is dat ODF, en voor Writer odt. Sla je op in de indeling van MS Word, dan kun je problemen krijgen omdat die twee niet 100 % compatibel zijn. Ik meen me te herinneren dat er speciaal bij opsommingstekens nog wel eens wat mis gaat.

Ik maak op de plaats in het doc waar ik de opsommingslijst wil invoegen een standaardprofiel aan en wis de opmaak, maar dit is dus niet altijd voldoende.

Die snap ik niet helemaal.

Beste Floris,

Dank voor je reactie. Ik was even bang dat je me inmiddels was vergeten :).

Ik sla inderdaad alle doc’s op in Word en Excel bestandsvorm omdat ik dit zo gewend ben en verwacht misschien ooit daar naar terug te gaan, bv bij aanschaf van een nieuwe laptop waarbij dit is voorgeïnstalleerd. Maar misschien kan ik dan documenten in bv odt bestandstype weer terug omzetten, mocht ik dat willen? Mijn huidige laptop heeft trouwens intussen de respectabele leeftijd van bijna 11 jaar bereikt. Maar hij doet het nog steeds gewoon goed en het probleem met de slaapstand zal waarschijnlijk op te lossen zijn met een verse herinstallatie. alleen de accu is bijna op, wanneer ik de stroom eraf haal is de accu na een paar minuten op.

Het afsluiten van geopende docs doe ik nu inmiddels al vaker.

Over je vraag:
ik selecteer een paar lege regels in het doc waar ik de opsommingslijst wol toevoegen, ga naar de menubalk boven in het scherm en selecteer in het vak linksonder met het pijltje eerst opmaak wissen en dan standaardprofiel waarmee ik hoop eventuele belemmeringen voor de opsommingslijst weg te nemen. Daarna kopieer ik een willekeurige regel of positie van de opsommingslijst naar de nieuwe doc. Duidelijk?

Ik hoop dat je met deze nieuwe informatie antwoord kunt geven op mijn vraag.

Mjammie

Hoe zou ik je kunnen vergeten? :nerd_face:
Bijna elf jaar oud… Misschien moet ik niet zo vaak een nieuwe pc kopen. :thinking: Scheelt flink in het geld.

Ter zake, probeer eerst eens of je opmaak behouden blijft als je als .odt opslaat. En vergeet dat voorgeïnstalleerde MS Office maar: als het al voorgeïnstalleerd komt, is het altijd als tijdelijke licentie. MS Office kan nu bovendien .odt en zo lezen, en ik sluit niet uit dat het een wizard heeft waarmee je alle .odt’s op je computer naar de indeling van MS Office kunt converteren. Je winst: geen conversieproblemen zolang je de overstap niet maakt. Bestanden worden ook sneller opgeslagen en geopend omdat er geen conversie nodig is. Zeker op een oude pc zal dat kunnen schelen.

Beste Floris,

Ja, dat is ook weer zo :slight_smile:

Ik doe geen zaken weg die het nog gewoon doen, ik heb ook nog veel andere spullen die meer dan een decennium meegaan: mobiel, koelkast, vriezer, koelkast, tv (grootbeeld!), auto , kleding . En dan nog niet eens omdat ik geen geld heb voor een nieuwe, maar gewoon uit principe en het milieu. En ik ben dus absoluut niet statusgevoelig, mijn motto is: als het werkt, dan werkt het.

OK, ik zal het eens proberen met odt.

Blijft de oorspronkelijke vraag over waarom de opsommingslijst soms wel en soms niet wordt overgenomen in het nieuwe document.

Mjammie

Daarvoor moet je het document zelf kunnen inzien, het zou aan van alles kunnen liggen, maar vooral aan iets waar je net niet aan denkt.

Beste Floris,

OK, dank.

Kun je ook wat voorbeelden geven waar het aan zou kunnen liggen?

Als ik weer hetzelfde probleem heb zal ik kijken of ik het doc kan uploaden en als het doc teveel privézaken bevat of ik die kan wissen. Maar dan kun je ze mss toch weer terughalen?

Mjammie

De stelregel voor opslaan van bestanden die op het forum van OpenOffice wordt geadviseerd is: altijd opslaan in de indeling van het programma zelf, dus bij LibreOffice als ODF. Als je een bestand naar iemand anders moet sturen, eerst opslaan als ODF (odt, ods enz), dan opslaan in de MS Office-indeling (als het bewerkt moet worden) of exporteren naar PDF als de ander het alleen hoeft te kunnen lezen en je niet wil dat die het kan bewerken. Je gaat ook niet timmeren met een schroevendraaier of schroeven draaien met een hamer of plamuurmes.
Ik heb nooit veel met opsommingen met opsommingstekens gedaan, maar herinner me wel dat ze bij conversie problemen kunnen geven.
Je kunt hier ook privéberichten sturen, met een bestand als bijlage. Dan kan in elk geval niet iederéén ze inzien. Met de vervangopdracht met reguliere expressies kun je elke letter in je documenten vervangen door een x, zodat de tekst onleesbaar wordt, maar de opmaak ongeveer hetzelfde blijft.

Hier een testbestand, gemaakt in Writer, opgeslagen als odt, daarna opgeslagen als docx. Voor de opsommingstekens heb ik een apart lijstopmaakprofiel gemaakt, mijnbullets. Als je de docx opent, zie je dat profiel wel in de lijst, maar de opmaak is weg, die zit nu in het profiel WWNum1. Dat bedoel ik nou.
bullets2.odt (11,6 KB)
bullets2.docx (8,1 KB)

Floris,

Bij conversie gaat het volgens mij pas mis als de oorspronkelijke opsommingslijst weg is doordat het doc niet goed is afgesloten zoals eerder aangegeven. Tot die tijd gaat het volgens mij nog gewoon goed, anders had ik dat al veel eerder gemerkt omdat ik alle doc’s tot nu toe na openen heb opgeslagen in word format.

Dank voor de tips van het vervangen van letters door een x en het sturen van een privébericht! Die zal ik dan proberen als het weer gebeurt.

Mjammie

Floris,

OK, ik zie wat je bedoelt. Hmmm.

Mjammie