Ik heb in een testdocument een tabel aangemaakt, 2 kolommen, 2 rijen. De cel rechtsboven kreeg de achtergrondkleur lichtgijs.
Het testdocument kan ik in linux gewoon openen met archiver en unzippen. Een van de bestanden in de zip is content.xml
.
Op het hoogste niveau zie ik dat er een XML-element is met de naam office:automatic-style
. In dat XML-element zijn er ook voor elke cel style:style
elementen (ook voor lege cellen) en wanneer relevant, dan heeft zo’n style-element het attribuut fo:background-color
. Daarin wordt de kleur vastgelegd.
Dit is het xml-element voor de cel rechtsboven:
<style:style style:name="KleurTest.B1" style:family="table-cell">
<style:table-cell-properties fo:background-color="#cccccc" fo:padding="0cm" fo:border="none" style:writing-mode="page">
<style:background-image/>
</style:table-cell-properties>
</style:style>
Lichtgrijs blijkt de kleurcodering #cccccc te hebben. In het XML-bestand heb ik die codering veranderd en daarna het zipbestand aangepast.
Het aangepaste .odt-bestand kan gewoon geopend worden en de lichtgrijze cel heeft nu een andere kleur.
Ik zag in content.xml
dat je ook andere attributen van een tabel aan kunt passen. Wanneer je een beetje handig bent met XQuery en XSL kun je dus via de achterkant - zo noemde onze databasebeheerder dat vroeger - heel snel documenten aanpassen. Maar het lijkt me wel heeeel raadzaam om eerst een goede backup te maken.
In een ander document had ik een tabel aangemaakt met auto-opmaak en een eerder aangemaakt tabelopmaakprofiel.
De struktuur van de tabel was wel overeenkomstig de verwachting maar het gebruikte lettertype en -grootte waren niet wat ik verwacht had. Daar moet ik dus nog naar kijken.